Bez transformace na akciovou společnost se dráha dluhů nezbaví, tvrdí Zelený

17.11.1999 | ,
MAKRODATA A EU


Nedořešené financování osobní dopravy se negativně promítá do platební situace ČD

Nedořešené financování osobní dopravy se negativně promítá do platební situace ČD. Celkové pohledávky včetně investic ve výši 4,1 miliardy korun mají České dráhy (ČD) k 30. září 1999. Z toho starší jednoho roku činí 1,4 miliardy. V obchodním styku jim firmy dluží 3,6 miliardy korun. V případě investic jde většinou o peníze, které dráha vydala na železniční koridory a za které ještě stavební společnosti neodvedly sjednanou práci. "Veřejnosti je většinou zn

ámo, že dráhy mají problémy s placením svých závazků, ale na druhé straně mnoho našich zákazníků zase neplatí nám," řekl včera generální ředitel ČD Dalibor Zelený.

Vzhledem k tomu, že zákazníci neplatí drahám včas, připravují ČD od příštího roku nový systém a budou vázat poskytování smluvních cen například platbami předem. "Nemůžeme být bezúročnou úvěrovou bankou pro některé podniky," zdůraznil Zelený. Nekryté závazky ČD dosáhly na konci září hodnoty 3,2 miliardy Kč. V obchodním styku dluží 2,8 miliardy Kč

, z toho po lhůtě splatnosti 1,7 miliardy. Dluží především dodavatelům trakční energie a nafty, přičemž nejvyšší závazky mají vůči Severomoravské energetice a nejnižší k Pražským energetickým závodům. Podle Zeleného však nejde o dramatickou situaci, protože železnice, byť se zpožděním dvou až tří měsíců, tyto závazky splácí podle splátkových kalendářů.

Složitá platební situace ČD je způsobena nedořešeným financováním osobní dopravy, kdy stát není několik let ochoten uhradit všechny ztráty vzniklé z jejího provozování. V letošním roce se odhadují náklady osobní dopravy kolem 16 miliard korun, ale tržby pouze kolem čtyř miliard. Vzniklá ztráta kolem 12 miliard bude kryta 6,8 miliardami ze státní pokladny, výnosy drah z ostatních činností kolem 800 miliónů kor

un a ze zisku vzniklého v nákladní dopravě. "Díky úsporným opatřením výkony v nákladní dopravě stoupají a výsledky na začátku listopadu ukazují, že vzestupný trend pokračuje," uvedl Zelený. Přesto ČD počítají na konci roku se ztrátou ke čtyřem miliardám korun. "Dráha se musí transformovat na akciovou společnost, aby mohla více podnikat. Navíc stát musí konečně říci, jaký rozsah osobní dopravy bude ochoten hradit," dodal.

Zdroj: HN z 16. 11. 1999

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU