České dráhy chtějí zvýšit jízdné

06.12.1999 | ,
MAKRODATA A EU


Spor o vyrovnaném hospodaření železnice v osobní dopravě byl nedorozuměním

Spor o vyrovnaném hospodaření železnice v osobní dopravě byl nedorozuměním

Pozemky nádraží Praha-Žižkov a Brno-Grand podobně jako některé budovy železničních stanic budou pronajaty soukromým podnikatelům. Dráha je chce finančně zhodnotit.

Není nadále únosné, aby dráha dotovala občanům cestování, řekl generální ředitel Českých drah Dalibor Zelený. Podle jeho slov chtějí ČD zdražit jízdné v osobní dopravě o letošní inflaci a nárůst ceny energií. Ceny jízdenek by tak mohly stoupnout až o 10 procent. Páteční správní rada podniku navýšení tarifů schválila," zdůraznil Zelený.

Dráhy počítaly se zdražením o stejnou výši již na začátku tohoto roku, ale ministerstvo dopravy (MDS) tento požadavek zamítlo. Odůvodnilo to nebezpečím odlivu cestujících. "Pro nás to znamenalo výpadek 300 miliónů korun," konstatoval Zelený. "Jestliže počet cestujících na dráze stále klesá, zdražování jízdného by bylo pro dráhy sebevraždou," řekl ministr dopravy Antonín Peltrám. Ministerstv

o je však připraveno akceptovat rozumné zdražení v tarifních pásmech nad 50 km. "Jednoznačně jsme však deklarovali, že tam, kde se odbývá veřejná doprava, což je podle nás zejména do 50 km, žádné zdražení nedoporučíme," řekl HN předseda správní rady a náměstek ministra dopravy Jaroslav Vrána. "Před rokem jsme varovali před masívním zdražením nákladní dopravy. K tomu ale došlo a tržby poklesly řádově o tři miliardy. V osobní dopravě naopak ke zdražení nedošlo a její tržby dokonce vzrostly. Přitom dráhy mají menší výkon v osobní dopravě než v loňském roce," dodal Vrána.

"Správní rada drah na rozdíl od ministerstva si nemyslí, že podnik je v příštím roce při navržené dotaci kolem 6,5 miliardy korun schopen dosáhnout vyrovnaného provozního výsledku v osobní dopravě," reagoval Zelený na další představy MDS. Ztrátu z této činnosti generální ředitel odhadl v příštím roce mezi čtyřmi až pěti miliardami korun. "Na radě jsme se dohodli, že budeme hledat všechny cesty, jak získat finanční prostředky, aby byly ztráty co

nejvíce minimalizovány při zachování stávajícího rozsahu osobní dopravy," řekl Zelený. Bilanci drah by mohly vylepšit zisky z majetkového podnikání, prodeje drážních bytů, odprodej pohledávek firmy. Dráhy by tak mohly ušetřit ještě 1,5 miliardy, takže konečná ztráta z osobní dopravy by nepřesáhla tři miliardy korun," uvedl Zelený. To jsou podle něj reálné mantinely, do kterých se podnik může vejít. "Myslím, že většina členů správní rady uznala, že při stále nízkých dotacích státu není prostě v silách drah udržet hospodaření v osobní dopravě na nule, jak požaduje ministr dopravy," řekl Zelený. Stejně tak odmítl některé nápady, že by ztráty z drah neměly být vykryty případnými zisky z nákladní dopravy. "Bohužel ale není v silách podniku pokrýt tuto ztrátu úplně," dodal.

Podle tiskového oddělení resortu dopravy došlo ve sporu o vyrovnaném hospodaření ČD k nedorozumění. "Ministerstvo požadovalo nulové hospodaření pouze v osobní dopravě, která zajišťuje základní dopravní obslužnost. To je doprava do 50 kilometrů. Doprava na delší vzdálenosti musí být konkurenceschopná," sdělil HN mluvčí resortu Martin Šváb. Českým drahám podle náměstka Vrány schází pro naplnění tohoto problému jedna a půl miliardy korun, v čemž nevidí zásadní problém. "Dohodli jsme se na vzniku s

polečného týmu resortu a drah, pokusíme se nalézt východiska, kde tu miliardu a půl získat," dodal Vrána. Variantní návrhy podnikatelského záměru by měl Zelený předložit správní radě 17. prosince.

Správní rada ČD kromě zadání pro podnikatelský záměr ČD pro rok 2000 ještě schválila v rámci pilotního projektu dlouhodobý pronájem lokalit nádraží Praha-Žižkov a Brno-Grand. ČD mají vytvořit s vybranými investory společné podniky, které pozemky dlouhodobě zhodnotí a zajistí návratnost vložených prostředků. Rada

rovněž odsouhlasila program revitalizace budov železničních stanic. Ta by měla probíhat formou dlouhodobých pronájmů soukromým subjektům, které nemovitosti opraví a zhodnotí a po určené době užívání drahám bezplatně vrátí. Jako první tři lokality rada vybrala stanice Praha-Holešovice, Plzeň-hlavní nádraží a Ostrava-Svinov.

Zdroj: HN z 6. 12. 1999

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU