Družstevní záložny začaly vznikat na území České republiky již v minulém století. Jejich duchovním otcem byl v tuzemsku František Cyrill Kampelík, podle něj také dostaly tyto malé finanční ústavy své jméno kampeličky. Záložny zakládali především drobní živnostníci a zemědělci. Ti si v záložnách nejen ukládali peníze, ale rovněž získávali drobné úvěry na rozvoj svých firem nebo půjčky na překlenutí horších časů. Ústavy měly v drtivé většině maximálně několik desítek členů, ti se př
edevším na vesnicích a malých městech znali mezi sebou. Kampelička fungovala na vzájemné důvěře členů.V letech 1935 až 1948 působilo v Čechách 1909 družstevních záložen, 174 okresních hospodářských záložen a nelze opomenout ani 2487 vesnických kampeliček. Ještě o rok později měly záložny celkem 1,305 milionu členů. Zanikly v roce 1953 začleněním do České spořitelny. V současné době se družstevní bankovnictví nachází v krizi a bojuje o své další přežití, již čtyři roky se marně snaží navázat na prvorepublik
ové tradice. Část kampeliček ovládají lidé, jejichž záměry s kampeličkou mají velmi daleko od družstevního bankovnictví známého z dob 1. republiky. Velké procento z vkladů mizí v dceřiných společnostech kampeliček.O jejich osudu se lze mnohdy jen dohadovat
. V této souvislosti ekonomové upozorňují na skutečnost, že některé z kampeliček fungují jako známá hra letadlo. Masivní reklamní kampaň má zas úkol přilákat mnoho důvěřivých členů, kteří přinesou své úspory. Ty pak nenávratně zmizí v cizích kapsách. Duchovním otcem novodobého družstevního bankovnictví je bývalý poslanec ODS a současný výkonný ředitel České asociace družstevních záložen Richard Mandelík. V roce 1995 patřil k hlavním osobám, které v tehdejší Poslanecké sněmovně prosadily zákon o spořitelních a úvěrových družstvech. Počátkem roku 1996 již nic nebránilo vzniku kampeliček. V současné době Mandelík přiznává, že ne všechny kampeličky hospodaří v rámci pravidel a volá po očistném procesu a změně legislativy.Zdroj: LN z 7. 12. 1999



 
				 
								 
								







 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					 Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
						Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
					