Jediným výraznějším problémem v povinném ručení je skutečnost, že mnozí řidiči se stále obracejí na Českou pojišťovnu, přestože jsou pojištěni jinde. Po měsíci fungování nového systému povinného ručení a po prvních stovkách zlikvidovaných havárií jsou první zkušenosti pojišťoven pozitivní. Vyplývá to z informací od jednotlivých ústavů, které včera HN oslovily.
Zatím žádný z řidičů se nedostal do křížku s maximálními limity pojistného, které jsou nově stanoveny zákonem. Do konce loňského roku ručil jediný pojistitel - Česká pojišťovna - za škody způsobené vozidly bez omezení. Od letoška již však platí při každé havárii limit, jehož překročení - rozdíl musí viník doplatit. Minimum stanovené zákonem je pět miliónů za škody na majetk
u a 18 miliónů korun za škody na zdraví.Pojišťovny, které mají na provozování povinného ručení licenci, však nabídly kromě uvedených zákonných limitů i možnost pojistit se na vyšší částky. Limity pojistného plnění mohou být klíčové - například když jeden řidič zaviní havárii několika (i desítek) vozidel. "Jedna naše klientka způsobila hromadnou havárii, ale pojistná částka byla dostačující," uvedla mluvčí Generali Marcela Morávková. Ústavy zároveň zatím nezaznamenaly ani žádný spor o dělení odpovědnosti me
zi jednotlivými účastníky havárie.Zatím jediným problémem, který se však dal očekávat, je nedokonalá informovanost řidičů. Řidiči byli totiž po desítky let zvyklí na to, že všechny škody z povinného ručení vyřizovala výhradně Česká pojišťovna (ČP). I nyní se na ni proto obracejí s žádostí o likvidaci, přestože jsou pojištěni jinde. "Určitě ještě nějakou chvíli potrvá, než si motoristé zvyknou na to, že poškozený a viník mohou být pojištěni každý u jiné pojišťovny," uvedl k tomu mluvčí ČP Michal Urban. Pod
le jeho slov se i proto uvažuje o určité formě spolupráce s jinými ústavy při provádění prvotních likvidačních úkonů tak, aby byl klientům usnadněn život. Dojde-li k dohodě, odhady škod a možná i další věci by si jednotlivé pojišťovny uznávaly. Že spolupráce v tomto smyslu mezi ČP, Kooperativou a Allianz je v jednání, potvrdila našemu listu i mluvčí posledně zmíněného ústavu Květa Voglová.Zajímavé v dalších měsících bude, jak povinné ručení ovlivní tržní podíly pojišťoven. Některé z ústavů již mají spočítáno pojistné z tohoto odpovědnostního pojištění. Kooperativa získala téměř tři miliardy korun, 1,8 miliard Allianz, 580 miliónů IPB Pojišťovna, 524 miliónů korun ČS-Živnostenská a 67 miliónů Chmelařská pojišťovna. Průměrné pojistné na jedno vozidlo je dva
až tři tisíce Kč. Zda si všichni řidiči sjednali pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozováním motorového vozidla, bude kontrolovat odbor spojení a informatiky Ministerstva vnitra spolu s Českou kanceláří pojistitelů.Zdroj: HN z 1. 2. 2000