Přímé bankovnictví táhne mobil

02.08.2000 | ,
Domovská stránka


perex-img Zdroj: Finance.cz

Přímé bankovnictví má šetřit bankám provozní náklady a jejich klientům čas

Přímé bankovnictví má šetřit bankám provozní náklady a jejich klientům čas. Zatím přináší zisky Telecomu, producentům nových technologií a provozovatelům mobilních sítí.

Bill Gates, zakladatel firmy Microsoft, kdysi prohlásil, že "Svět potřebuje banky, nikoli bankéře". Cesta k bankovnictví bez přepážek a front začala pro běžné klienty vlastně vývojem platebních karet. Dnes je na řadě telefonické a internetové bankovnictví.

Zatím pár tisíc klientů

Otevření Expandia Banky, která se zcela specializovala na přímé formy prodeje finančních a později i nefinančních služeb, přineslo urychlení vývoje této oblasti bankovnictví. Expandia Banka má dnes přibližně 30 tisíc klientů. Do jejího vstupu na trh převažovalo pasivní poskytování informací po telefonu a využívání homebankingu v podobě pevné-ho spojení klientova počítače s bankou pomocí modemu. Ten-to typ homebankingu byl finančně náročný jak na instalaci, tak i provozně.

Po Expandii nabídla služby přes internet IPB a Poštovní spořitelna (nyní divize ČSOB). Její internetový homebanking dnes využívá kolem 13 000 klientů. V loňském roce Bank Austria Creditanstalt zahájila provoz internetové Nonstopbank. Letos v dubnu se připojila Živnostenská banka, která internetové

bankovnictví pro fyzické osoby zavedla v širokém měřítku pod názvem NetBanka. Obě poslední banky zatím počítají své klienty na několik tisíc. (Internetové bankovnictví nabízí i Citibank, Komerční banka a Raeiffeisenbank - všechny však pro podnikovou klientelu.)

Porovnáme-li počet internetových klientů bank v České republice se zahraničím, není to žádná sláva. Podle údajů Financial Times je na světové špičce Finsko. Z 5 milionů Finů má největší severská internetová banka Merita Nordbanken 1,2 milionu klientů. Vítězí tak o celou délku před takovými giganty, jako je Citigroup s 850 tisíci a Deutsche Bank se 750 tisíci internetových klientů.

Teoreticky na špici

Naproti tomu v technické úrovni, nabídce služeb a vytvoření legislativních podmínek se přímé bankovnictví v České republice dostalo poměrně rychle na úroveň srovnatelnou se světem. Prezident Havel podepsal zákon o elektronickém podpisu jen o měsíc později než prezident Clinton. Podobnou legislativní normu, sladěnou s normami EU, jakou přijala Česká repub

lika, nemají zatím ani mnohé její členské země.

Nezaostáváme ani co do nabízených služeb. U přímého bankovnictví k těm nejběžnějším patří možnost získávat informace o pohybech a stavu účtu, úrokových sazbách a kurzovním lístku banky, zadávání jednorázových i trvalých příkazů, zřízení SIPO, platby v korunách i zahraničních měnách, zřizování termínovaných vkladů, nastavení parametru celého účtu, limitu platební karty a podobně. Přes internet se dá dnes vyřídit úvěr nebo zprostředkovat placení za zboží a služ

by pořízené také pomocí internetu.

V České republice má přístup k internetu přes jeden milion uživatelů a internetový účet jich má přibližně 10 %, což vytváří ještě velký potenciál pro vývoj přímého bankovnictví přes internet. Růst počtu zájemců i internetové spojení s bankou především z řad soukromých uživatelů pravděpodobně brzdí poměrně vysoké poplatky Českého Telecomu za využití telefonní linky pro připojení k internetu. Doufejme, že další dva roky trvání monopolu této společnosti nebudou znamenat příl

iš velký handicap ve vývoji internetového bankovnictví a přímého obchodování v České republice.

Jinde jsou štědřejší

V zemích, které hrají prim v počtu uživatelů internetu, podporují jeho šíření i vlády. Pro ilustraci můžeme uvést další příklad ze Skandinávie. Švédská vláda letos v dubnu schválila investici 20 milionů dolarů na vybudová-ní širokopásmové sítě, na kterou by se připojily další švédské domácnosti. Přepokládá se, že stejnou částku vynaloží na tento účel i soukromé firmy.

Vysoké poplatky Telecom

u jsou možná také důvodem, proč se dnes stále častěji využívá v přímém bankovnictví telefonu, v poslední době zejména mobilního. Dokonce se začíná objevovat i nový termín m-banking. Vždyť v ČR je dnes 2,9 milionu aktivních mobilů.

Expandia Banka jako prvn

í na světě nabídla svým klientům možnost využití služby GSM k ovládání svého účtu se společností Radiomobil. Ten dostal za uvedené nové služby světové ocenění. Po ní pak nabídly tuto službu i některé další finanční ústavy. Expandii patří také prvenství v zavedení technologie WAP do bankovnictví. Jde o spojení majitele mobilního telefonu s internetem.

Tomáš Kala, ředitel pro strategii a rozvoj Expandia, Banky je přesvědčen, že technologie pro poskytování přímých služeb se velmi rychle vyvíjejí, jsou stále d

okonalejší a snad budou i levnější. Tak například v současné době se uvádí na trh novinka pod zkratkou GPRS (General Packet Radio Service). Jde o technolo-gii navrženou i pro sítě GSM, která umožňuje rychlejší přenos dat naporcovaných a posílaných v balíčcích. Aniž bychom zabíhali do technických detailů, připomeňme, co bude znamenat GPRS pro potenciální využití v přímém bankovnictví - především rychlejší a levnější přístup, rychlejší spojení a přenos dat, tedy i kratší a snad i levnější využívání mobilního telefonu.

Zdroj: Ekonom 30/2000

Autor článku

 

Články ze sekce: Domovská stránka