Operátoři se předhánějí v růstu cen akcií

01.03.2000 | ,
Domovská stránka


perex-img Zdroj: Finance.cz

Dvě stě tisíc zákazníků chce letos získat nový operátor Český Mobil

Dv

ě stě tisíc zákazníků chce letos získat nový operátor Český Mobil. Ani Paegas a EuroTel samozřejmě nechtějí zůstat pozadu. Boom mobilní komunikace pokračuje. V roce 1997 protelefonovali klienti EuroTelu a RadioMobilu zhruba 13 miliard korun. O rok později to bylo již přes 20 miliard. Prudký nárůst tržeb mobilních operátorů se však nezastavuje a analytici nešetří superlativy.

Do roku 2005 by se výnosy firem podnikajících na tuzemském trhu mobilní komunikace měly podle Jindřicha Svátka ze společnosti Raiffeisen Capital & Investment zvýšit na čtyřnásobek. Tedy na 80 miliard korun. Mobilní telefon bude mít v té době podle odhadů 58 procent obyvatelstva (nyní je to 20 procent).

Stomiliardové firmy

"Zájem o mobilní telefony v České republice je skutečně obrovský a stále nás překvapuje," říká tisková mluvčí RadioMobilu Tereza Kakosová.To potvrzují i nezávislí odborníci a dva tuzemské operátory společnosti RadioMobil a EuroTel ohodnocují na částku kolem 200 miliard korun. A jejich cena dále poroste. "Podle

našich odhadů bude mít RadioMobil koncem roku 2000 tržní hodnotu 75,6 až 90 miliard korun," říká Svátek. Hodnotu konkurenčního EuroTelu pak odhaduje na tři miliardy amerických dolarů, tedy zhruba na 108 miliard korun. Vyšší hodnota EuroTelu není přitom daná pouze vyšším počtem klientů, ale také jejich složením. "Osobně jsem přesvědčen, že rozdíl v ocenění obou firem by měl být výraznější ve prospěch EuroTelu," říká Václav Štěpán ze společnosti Arthur D. Little. "Portfolio zákazníků EuroTelu má totiž vyšší hodnotu.

Tvoří jej z velké části firemní zákazníci, kteří vykazují vyšší tržby. U RadioMobilu naopak výrazně dominuje klientela orientovaná na nižší ceny," upozorňuje Štěpán. Tento názor dokládají i ekonomické výsledky. EuroTel v roce 1998 vykázal čistý zisk ve výši 3,332 miliardy korun, zatímco RadioMobil "pouze" 643 milionů. Zákazníci RadioMobilu protelefonovali necelých 6,5 miliardy korun, zákazníci EuroTelu pak více než 14,5 miliardy. RadioMobil však s tímto hodnocením nesouhlasí.

"To, že firemní klientela byla soustředěna především u EuroTelu, platilo před dvěma, třemi lety. V současnosti se profilujeme jako inovační společnost, která nabízí podnikům řadu speciálních služeb. A nepoměr se vyrovnává," upozorňuje Kakosová. Patrně nejdynamičtější odvětví v České ekonomice přitahuje především kapitálově silné zahraniční firmy.

Zdroj: LN z 1. 3. 2000



Kdo stojí za logem operátora
V RadioMobilu stojí vedle Českých radiokomunikací Deutsche Telekom. V EuroTelu jsou pak vedle Českého Telecomu americké obří firmy Bell Atlantic a MediaOne, spojené ve firmě Atlantic West.
I třetí operátor, Český Mobil, má za sebou silnou zahraniční společnost. Je jí kanadská Telesystem International Wireless (TIW).
Český Mobil vstupuje na tuzemský trh navzdory své konkurenci se smělými plány. Ještě do k

once letošního roku by chtěl získat zhruba 200 tisíc zákazníků. Firma by tak získala přibližně sedmiprocentní podíl na trhu. Odborníci zatím neznají marketingovou strategii firmy, shodují se však v tom, že její začátky budou nesmírně obtížné. "Aby zákazník změnil operátora, musí k tomu mít důvod. Buď musí být nová nabídka mimořádně výhodná, nebo musí být problémy s nynějším operátorem. A problémy zatím nejsou. Změnu operátora navíc komplikuje nepřevoditelnost čísel," vysvětluje Štěpán. O možnosti ponechávat si původní telefonní číslo i při změně mobilního operátora uvažuje nyní Český telekomunikační úřad. Prudký rozvoj mobilních telekomunikací bude v následujících letech podporován spojením s informačními technologiemi. I v České republice by mobilní telefon měl brzy zprostředkovat rychlé spojení na internet, běžné by měly být videokonference. "Letošní rok bude ve znamení datových služeb. Existují studie, které odhadují, že v roce 2003 či 2005 objem datových spojení přesáhne objem hlasových," říká zástupce ředitele společnosti EuroTel Alexander Winkler.
Vylepšování technologií a služeb jsou podřízeny veškeré investice firem. EuroTel zveřejnil, že do nových technologií investoval již více než 24 miliard korun, RadioMobil podle údajů z roku 1998 proinvestoval 9
,8 miliardy.

Autor článku

 

Články ze sekce: Domovská stránka