Nový zákon od příštího roku změní systém financování obnovitelných zdrojů. Pro nové elektrárny už nebudou vypisovány garantované výkupní ceny elektřiny na 20 let, ale přejde se na systém tržních aukcí. Kdo bude po státu požadovat nejmenší podporu na provoz svého zařízení, ten dostane povolení k jeho uvedení do provozu.
Úřady také stanoví roční limity na instalaci nových větrných elektráren na pevnině i na moři i na solární elektrárny a zařízení na biomasu.
Zvláštní omezení bude platit pro severní Německo, kde vznikají větrné elektrárny nejrychleji. Kvůli nedostatečné infrastruktuře ale vznikají problémy při přenosu elektřiny z těchto zdrojů do míst s největší spotřebou na jihu Německa, což vedlo v minulosti i k přetěžování přenosových soustav okolních zemí včetně Česka.
Zákon dnes Spolkovým sněmem prošel hlasy vládních křesťanských a sociálních demokratů. Zelení a Levice varovali před zbrzděním odklonu od získávání energie v jaderných elektrárnách a spalováním fosilních paliv. Ministr hospodářství a vicekancléř Sigmar Gabriel, jehož ministerstvo zákon připravilo, to ale odmítl.
Spolková rada, v níž jsou zastoupeny jednotlivé spolkové země, nemusí zákon schvalovat, může ale značně oddálit jeho vstup v platnost. Podle očekávání by ho ale mohla schválit ještě na svém dnešním zasedání.
Velkorysá podpora zelených zdrojů vedla v Německu k prudké expanzi větrných a solárních zařízení. To ale v největší evropské ekonomice prudce zvýšilo náklady na energii, protože nové zdroje stlačily dolů burzovní cenu proudu. Tím vzrostl i rozdíl mezi reálnou a garantovanou cenou elektřiny, který doplácejí spotřebitelé.
Ti nyní platí v rámci koncové ceny elektřiny 6,35 centu (1,71 Kč) za kilowatthodinu na podporu obnovitelných zdrojů, v roce 2010 to ještě bylo 2,05 centu (55 haléřů) za kilowatthodinu.
Z obnovitelných zdrojů v současnosti pochází 30 procent německé energie. Do roku 2050 by chtěl Berlín podíl zvýšit až na 80 procent.



Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
