\"Protože se memorandum jevilo v minulém období jako nedostatečnou zárukou stability financování v čase, navrhuje se přistoupit k uzavření smlouvy mezi státem a kraji, ve které by byla pravidla spolufinancování nastavena,\" uvedlo v předkládací zprávě ministerstvo dopravy. Jeho prostřednictvím bude rovněž stát krajům peníze na spolufinancování železnice posílat.
Návrh dohody o pravidelných závazných příspěvcích pro kraje na objednání železniční dopravy schválil kabinet letos v březnu. Dohoda počítá s tím, že kraje dostanou v součtu zhruba 2,9 miliardy korun. Výše příspěvku se bude pravidelně navyšovat o inflaci. Kraje budou moci státní příspěvek použít na železničních tratích, kde jsou během pracovních dnů objednány alespoň čtyři páry vlaků.
Ministerský návrh nevyhověl požadavku Hospodářské komory ČR, která požadovala, aby státní dotace pro železniční dopravu byly podmíněné pořádáním výběrových řízení na železničního dopravce, který bude pro kraj dopravu zajišťovat. Soutěže na dotovaných tratích požadují soukromí železniční dopravci. V poslední době například Leo Express patřící podnikateli Leoši Novotnému požadoval vyhlášení výběrových řízení na nově zaváděné expresní mezistátní vlaky mezi Prahou a Lincem přes České Budějovice. Ty by ale podle návrhu ministerstva dopravy měly provozovat České dráhy.
Vláda se v březnu s hejtmany předběžně dohodla na memorandu, které by krajům zaručovalo od roku 2019 po dobu 15 let státní dotaci zhruba třetiny nákladů na zajištění veřejné železniční regionální dopravy. Kraje by si mohly samy zvolit, jaký železniční dopravce bude cestující vozit.
Většina železničních linek je v tuzemsku dotovaná. Stát prostřednictvím ministerstva dopravy dorovnává takzvanou prokazatelnou ztrátu na rychlíkových tratích. Kraje pak z vlastních peněz a částečně i z peněz získaných převodem přes ministerstvo dopravy spolufinancují provoz regionálních osobních vlaků.
cfr mal



Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
