Koncepci nákupu vlaků za použití evropských dotací pro stát zpracovává na ministerstvu dopravy ministerstvu podřízená společnost Cendis. Kromě nákupu vlaků do vlastnictví státu se v minulosti mluvilo rovněž o tom, že by si vlaky mohly kupovat kraje, které objednávají dopravu na krajských spojích. Z evropských dotací je na nákup vozidel možné čerpat 85 procent nákupní ceny, zbylých 15 procent musí doplatit kupující. Z operačního programu pro rozvoj dopravy OPD II. plánuje ministerstvo na obnovu železničních vozidel vyčerpat zhruba 20 miliard korun.
Proti plánu na centrální nákup vlaků se dlouhodobě staví i železniční odbory. Podle Jaroslava Pejši, předsedy nejsilnější centrály na železnici, Odborového svazu dopravy (OSŽ), hrozí, že zvažovaný model by mohl ohrozit čerpání evropských peněz. Pokud by stát dopravcům vozidla půjčoval bezplatně, jak stojí v návrhu, znamenalo by to porušení pravidel EU o nedovolené podpoře, upozornil Pejša. Stát by tak musel vozidla dopravcům pronajímat za komerční cenu, a v tu chvíli celý plán postrádá smysl a vozidla si mohou koupit přímo dopravci. Ti je totiž mohou pořídit za stejných finančních podmínek jako stát.
Nápad na centrální nákup vlaků pro železniční linky, kterých se má do budoucna týkat otevírání trhu železniční dopravy, podpořili soukromí dopravci, například majitel společnosti RegioJet Radim Jančura. Pokud by ale tento projekt neprošel a vlaky by kupovali podle zažitých modelů dopravci, je RegioJet připraven do nových vozidel investovat tři miliardy korun.
Naopak České dráhy nápad kritizovaly, podle vedení by se tím společnost redukovala na personální agenturu zajišťující jen personál pro vlaky vlastněné státem. Proti nápadu se nedávno vyjádřil i ministr financí Andrej Babiš. \"Proč částečně za evropské dotace nakupovat vlaky, a pak pronajímat? Možná se mýlím, ale raději za evropské peníze stavme dálnice a další, velmi potřebné věci,\" uvedl nedávno pro Aktuálně.cz šéf hnutí ANO, za které je nominován i ministr dopravy Dan Ťok.