Zaměstnanci si podle odborů zaslouží dobrou a spravedlivou mzdu, odbory proto žádají navýšení minimální mzdy, a to na 11.500 korun od 1. ledna z nynějších 9900 korun. Vláda hovoří o 11.000 korun. \"Pracovat a pobírat minimální mzdu u nás znamená být pod hranicí chudoby, to je naprosto neakceptovatelné,\" uvedl předseda ČMKOS Josef Středula. Doplnil, že současné vládě je za její přístup třeba poděkovat. Dynamika růstu se podle něj ale může dál zvyšovat.
Zaměstnavatelé už dřív uvedli, že jako reálné vidí přidání o 600 či 700 korun. O růstu minimální mzdy rozhoduje vláda. V koaliční dohodě se zavázala, že bude nejnižší výdělek zvyšovat po projednání v tripartitě a přibližovat ho ke 40 procentům průměrné mzdy. ČMKOS považuje růst mezd za klíčový nejen kvůli zaostávání tuzemských příjmů za ostatními zeměmi Evropské unie, ale i proto, že zaměstnanci se více podílejí na výsledcích růstu české ekonomiky. Proto odbory budou usilovat o pokračující růst mezd v nadcházející fázi kolektivního vyjednávání.
Průměrná mzda v Česku stoupla podle Českého statistického úřadu ve druhém čtvrtletí meziročně o 3,9 procenta, na 27.297 Kč. Reálně, po odečtení inflace, vzrostla o 3,7 procenta, nejvýrazněji za posledních devět let. Stále ale platí, že většina lidí na průměr nedosáhne. Medián mezd, tedy prostřední hodnota, ve druhém čtvrtletí činil 23.047 korun, což je meziročně o 4,5 procenta více. Medián představuje číslo, kdy přesně polovina hodnot mezd je vyšší než tento údaj, a druhá polovina nižší.
ČMKOS je největší odborová centrála, která sdružuje 29 profesních odborových svazů s 300.000 členy. V ČR platí, že to, co dohodnou odbory v kolektivní smlouvě, se vztahuje na všechny zaměstnance.



Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
