Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) ale dnes uvedla, že smlouvu o nájmu ukončí, protože firma pravděpodobně nedodrží termín, do něhož měla být památkově chráněná budova opravená. Smlouva o nájmu vyprší k 16. říjnu. Firma požaduje prodloužení smlouvy a uvedla, že do rekonstrukce investovala 1,2 miliardy korun, které bude spolu s ušlým ziskem z dalších let nájmu požadovat zpět po SŽDC.
Společnost Grandi Stazioni prostory nádraží opravuje od prosince 2006. Ve vstupní hale, tedy v budově z druhé poloviny 20. století, vystavěla nové odbavovací centrum, eskalátory, výtahy a řadu obchodů. Výměnou za rekonstrukci nádraží získala od Českých drah možnost budovu komerčně využívat po dobu 30 let.
Loni na jaře požádala o prodloužení lhůty na obnovu secesní budovy od architekta Josefa Fanty, která měla být dokončena právě letos v říjnu. V prostoru pod kupolí historické budovy opravila a znovuzprovoznila Fantovu kavárnu. Zbývá tak rekonstrukce bočních traktů budovy a vnější fasáda, na které společnost začala pracovat letos na jaře.
Holasová dnes uvedla, že dosavadní komunikace NPÚ s investorem byla velmi dobrá a korektní. Historická budova nádraží je podle ní v pořádku co do konstrukce budovy. Nejohroženější podle ní je štuková a kamenná výzdoba, římsy a další měkké dekorativní části na čelní fasádě obrácené k magistrále, zejména obou bočních křídel. Jsou nejzanedbanější na rozdíl od hlavní centrální části, kde se ve veřejných prostorách už léta postupně pečlivě rekonstruují a restaurují hodnotné prvky, omítky, štuky, okenní a dveřní výplně a vnitřní vybavení.
\"Také na fasádě centrální části se hodně pokročilo, podařilo se zastavit zatékání do věží,\" uvedla. Opravy naléhavě potřebují boční křídla a jejich neveřejné prostory, zvláště ředitelské kanceláře v patrech a omítky a štuky v přízemí. Dekor na každé budově \"padá\" nejdříve a špatně se nahrazuje - pokud se zničí, lze ho nahradit jen replikami. To je první fáze chátrání památky, po obnažení samotných nosných konstrukcí začnou chátrat i ty. \"Je třeba zakročit ve chvíli, kdy ještě je možné zmíněné prvky opravit, ne čekat na havarijní stav,\" uzavřela Holasová.



Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
