\"První vlak s naftou byl během úterý a dneška naložen. Dnes odpoledne byl celně odbaven. Před chvíli jsem informoval pana premiéra, že v 15:30 vlak opustil bránu skladu v Kraillingu,\" uvedl Švagr.
Kdy přesně vlak do ČR dorazí, nechtěl říct, záleží podle něj na plynulosti dopravy. \"Především kolem Mnichova je totiž hustá železniční doprava, říkat konkrétní čas by proto byl pouze odhad,\" řekl ČTK Švagr. Dodal, že vlak do Německa vyjel z ČR v pondělí ráno, do Kraillingu dojel v úterý. Kdy přijedou do ČR další vlaky, bude oznámeno na páteční tiskové konferenci v Třemošné.
Česko má v bavorském Kraillingu naftu za zhruba 1,2 miliardy korun, po vyhlášení insolvence firmy Viktoriagruppe se k ní ale nemohlo skoro dva roky dostat. Švagr dnes uvedl, že nafta bude do Česka vlaky převezena postupně. Celkem má být vypraveno kolem 70 vlaků. První vlak má podle Švagra ve 20 cisternách převést 980 tun nafty. Dopravu zajistí Čepro, smluvním dopravcem je ČD Cargo. Švagr už dříve uvedl, že přeprava paliva nebude stát více než 60 milionů korun.
Sklad v létě definitivně převzal nový vlastník, společnost Krailling Oils Development. Převozu nafty zpět do ČR dříve bránila rozbitá železniční vlečka v areálu skladu. Místní firma, kterou najal nový vlastník, ji začala opravovat na konci srpna. Jednatelka Krailling Oils Development Kateřina Radostová dnes ČTK řekla, že vlečka už byla uvedena zpět do provozu.
Česko může mít část zásob nafty uskladněnu v Německu na základě dodatku smlouvy o skladování specifických zásob z roku 2004, který v roce 2010 uzavřela SSHR. Správa tehdy argumentovala například tím, že stát uskladněním části zásob nafty v Německu ušetří desítky milionů korun. Švagr v minulosti několikrát uvedl, že předchozí vedení správy ale neodhadlo všechna potenciální rizika, která z kontraktu vyplývala.



Babiš vs. auta: Nový český premiér adoroval elektromobily, pak z osmiválcového SUV za pět milionů sliboval zrušení zákazu spalovacích motorů
Test Cupra Terramar VZ 2.0 TSI 4Drive (2025): Jede jak z praku, kreslí na silnici a elektrifikaci odmítá
Brzdná dráha se v mrazu dramaticky prodlužuje, ukazují testy. Řidiči to podceňují
Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
