\"Akcionáři PrivatBank navrhli vládě, aby se v zájmu jejích klientů stala jejím vlastníkem,\" uvádí se v prohlášení ukrajinské vlády. Ministr financí Oleksandr Danyljuk oznámil, že peníze klientů banky jsou v bezpečí a že banka funguje normálně. Postupný převod do státních rukou podle něj začal právě dnes.
Většinu akcií PrivatBank, jejíchž služeb využívá podle agentury Reuters zhruba každý třetí Ukrajinec, vlastní dva z nejbohatších mužů v zemi Ihor Kolomojskyj a Hennadij Boholjubov. Jejich vyjádření k převzetí banky státem zatím světové agentury nepřinesly.
Kolomojskyj byl ještě loni podle časopisu Forbes-Ukrajina druhým nejbohatším Ukrajincem s majetkem v hodnotě 1,3 miliardy dolarů, jeho jmění se ale za posledních pět let snížilo asi na polovinu. Loni přišel Kolomojskyj po konfliktu s kyjevskou vládou i o post dněpropetrovského gubernátora. Boholjubov byl loni třetím nejbohatším Ukrajincem.
Vláda neuvedla, kolik peněz do banky investuje a jak velké tedy bude břemeno pro státní rozpočet. Oznámení přichází jen několik dní před hlasování parlamentu o rozpočtu na příští rok, který musí splňovat kritéria stanovená mezinárodními věřiteli pro uvolnění další pomoci zemi.
Mezinárodní měnový fond (MMF) schválil Ukrajině loni na jaře čtyřletý úvěrový program v objemu 17,5 miliardy dolarů (440 miliard Kč), dosud z něj uvolnil zhruba polovinu. Podmínkou pro další uvolnění peněz je mimo jiné, aby vláda zajistila střednědobou fiskální udržitelnost a finanční stabilitu a bojovala s korupcí.
\"Samozřejmě, že banka potřebovala navýšení kapitálu,\" uvedl člen vedení PrivatBank Oleg Horochovskyj. Dodal, že takový krok byl v plánu do roku 2018, ale urychlily ho prý zvýšené výběry klientů banky v poslední době. Podle něj byly způsobeny sérií \"infromačních útoků\" vůči bance. \"Rozhodnutí dobrovolně a klidně převést banku do státního vlastnictví bylo učiněno, když jsme si uvědomili, že poslední informační útok nemůžeme přežít,\" uvedl Horochovskyj.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
