Předložena totiž nebude přímo možnost mechanismus spustit, ale jen návrh, který jen členským zemím obecně umožní v budoucnu o spuštění požádat. Podmínky by přitom mohly být nastaveny tak, že by se do nich ČR následně nemusela vejít, uvedly důvěryhodné zdroje.
Ministr Babiš se o to, aby Česko mohlo reformovaný mechanismus využívat, zasazuje dlouhodobě. Na jaře kvůli tomu dokonce pohrozil českým zablokováním jiných důležitých materiálů, v daňové problematice totiž členské státy musí rozhodnout jednomyslně. V červnu komisař pak pro finance, daně a cla Pierre Moscovici slíbil, že komise návrh do konce roku předloží.
Základem systému přenesené daňové povinnosti je přesun platby DPH z dodavatele na odběratele. Bránit má takzvaným karuselovým podvodům, kdy dodavatel daň neodvede a odběratel si ji nárokuje ve formě odpočtu. Česko nyní může v tomto režimu řešit jen 15 položek a chce-li je změnit, musí zdlouhavě žádat Evropskou komisi o povolení.
Boj s úniky na DPH je jednou z priorit stávající komise, v celé EU se podle jejích údajů na dani nezaplatí skoro 170 miliard eur (asi 4,6 bilionu Kč). Unijní exekutiva ale dlouhodobě prosazuje jiný způsob řešení věci a v minulosti bylo zjevné, že český návrh, o který má zájem také Rakousko, u ní příliš velkou podporu nemá.
Česká strana žádala o možnost spustit nejméně pětiletý takzvaný \"pilotní projekt\" obecného mechanismu reverse charge, který by umožňoval jeho využití u transakcí nad 10.000 eur (270.000 Kč).
Návrh, se kterým by měla ve středu přijít Evropská komise, ale tuto věc přímo neumožňuje. Jednat se bude o novelu směrnice o DPH, která ustanoví obecnou proceduru teprve umožňující o uplatnění obecného reverse charge nad hranici 10.000 eur kterékoliv členské zemi Evropskou komisi požádat za určitých podmínek.
Patřit by přitom mezi ně mělo i to, aby žádající stát vykazoval o pět procent vyšší nedovýběr DPH než je střední, tedy mediánová, hodnota pro celou unii. V EU je to nyní 10,4 procenta a hranice by tak byla na 15,4 procenta. Česká \"VAT gap\" je v současnosti odhadována na 16,14 procenta. Vzhledem k vývoji výběru daní je možné její snížení v době, kdy nyní navrhovaná pravidla po schválení skutečně začnou platit. A to bude zřejmě nejdříve v roce 2018.
Schválení navíc ani není jisté. Ministr Babiš sice zdůrazňuje, že se v radě těší podpoře německého kolegy Wolfganga Schäubleho, proti se ale staví například Francouzi, Italové a zřejmě také skandinávské státy. Některé země se bojí dopadů zavedení mechanismu u sousedů na své vlastní systémy, jiné dávají přednost jinému způsobu řešení problému.
Dalšími podmínkami ke schválení má podle dostupných informací být alespoň čtvrtinový podíl karuselových podvodů na všech podvodech s DPH a prokázání, že země nemůže efektivně bojovat s úniky na této dani jiným způsobem.
Možnost obecnou reverse charge využívat má také podle návrhu komise skončit nejpozději v roce 2022, podle komise už tehdy bude v unii platit nový definitivní režim pro DPH.



Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
