Stavebnictví podle odborníků loni brzdil nedostatek velkých zakázek v infrastruktuře a složité povolování nových staveb. Na propadu se podepsala i vysoká srovnávací základna z roku 2015, kdy Česko dočerpávalo evropské dotace z programového období 2007 - 2013. Podle některých analytiků se ale situace v oboru začíná stabilizovat, což potvrzuje výsledek za prosinec, kdy stavebnictví meziročně vzrostlo o 1,9 procenta.
\"Jak se zdá, situace se pomalu začíná stabilizovat. V pozemním stavitelství letos očekáváme růst o 2,5 procenta. Zda se podaří nastartovat i výstavbu infrastruktury, je velkou otázkou,\" uvedl analytik ČSOB Petr Dufek. Například prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš je skeptikem, důvodem je nízký objem zadaných veřejných zakázek. \"V roce 2008 byl přes 200 miliard korun, v roce 2015 jen 132 miliard. A na konci loňského roku poprvé klesl pod 100 miliard,\" uvedl.
Vedle toho další vývoj průmyslu, který táhnou automobilky, vidí analytici optimističtěji. Loňský výsledek hodnotí jako solidní, i když nebyl tak svižný jako v předchozích letech, a očekávají, že letos bude obdobný. Důvodem je mimo jiné nepolevující zájem spotřebitelů o nová auta.
Automobilový průmysl a výroba elektřiny totiž největší podporou průmyslu i v prosinci, kdy zpomalil jeho růst na 2,7 procenta z listopadových sedmi procent. Viníkem bylo prohloubení poklesu v těžebním průmyslu a ve výrobě potravin.
Slabší výsledky vykázal v prosinci i zahraniční obchod Česka, když skončil v pětimiliardovém deficitu, který byl v meziročním srovnání o 3,8 miliardy vyšší. Podle ekonoma UniCredit Research Pavla Sobíška se na tom podepsalo to, že řada vývozců ukončila svou loňskou činnost dřív.
Nicméně za celý rok skončila obchodní bilance ve výrazném přebytku a podle očekávání analytiků bude v přebytku i letos, i když nižším než loni. Podle hlavního ekonoma Generali Investments CEE Radomíra Jáče se letos může snížit až o několik desítek miliard korun, mimo jiné kvůli nárůstu cen ropy. Přesto zůstane zahraniční obchod podle analytiků významným argumentem pro budoucí posilování kurzu koruny vůči euru.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
