V listopadovém výhledu komise předpokládala, že česká ekonomika vykáže za loňský rok nárůst pouze o 2,2 procenta. Česká národní banka (ČNB) loňský růst odhaduje na 2,4 procenta, ministerstvo financí počítá s růstem o 2,5 procenta.
Soukromou spotřebu loni podle komise podporovaly příznivé podmínky na trhu práce a rychlejší růst mezd. Investice ale klesly, hlavně kvůli nižší aktivitě v oblasti projektů spolufinancovaných Evropskou unií.
V letošním roce by se investice díky většímu čerpání peněz z fondů EU měly zotavit a soukromá spotřeba by měla pokračovat v solidním růstu. Komise předpokládá, že investice se zvýší o 2,5 procenta, zatímco loni o 1,6 procenta klesly. Růst soukromé spotřeby by měl pouze mírně zpomalit, a to na 2,6 procenta z 2,4 procenta.
Za hlavní riziko pro hospodářský růst v České republice komise označila nejistotu ohledně vývoje zahraniční poptávky. Upozornila, že Česká republika má velmi otevřenou ekonomiku a na změny poptávky u hlavních obchodních partnerů je citlivější než jiné členské země EU.
Evropská komise ve zprávě poukázala rovněž na to, že tempo růstu spotřebitelských cen v ČR se v prosinci vyšplhalo na dvě procenta, což je cíl ČNB. Na této úrovni inflace podle komise zůstane v průměru také v letošním roce. Příští rok by pak mělo průměrné tempo růstu cen zpomalit na 1,8 procenta.
Komise dále předpověděla, že míra nezaměstnanosti v Česku letos klesne na 3,9 procenta z loňských čtyř procent. Příští rok by měla nezaměstnanost klesnout o další desetinu procentního bodu na 3,8 procenta.
Komise rovněž odhadla, že přebytek veřejných financí loni dosáhl 0,3 procenta hrubého domácího produktu (HDP). Letos ale počítá s jeho poklesem na 0,1 procenta HDP.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
