\"Výsledky testů potvrdily obavy. Až u poloviny výrobků jsme našli výrazné rozdíly ovlivňující jejich kvalitu. To všechno v neprospěch mezinárodních produktů prodávaných na Slovensku,\" řekla dnes novinářům slovenská ministryně zemědělství Gabriela Matečná. Šlo zejména o nižší podíl masa, vyšší podíl tuků, používaní umělých náhrad cukru, množství konzervačních látek a nižší gramáž.
Slovenští inspektoři nakoupili produkty stejné značky a názvu v Bratislavě a v obchodech v Rakousku blízko hranic se Slovenskem. V neprospěch produktů prodávaných na Slovensku dopadly hlavně nealkoholické nápoje, koření, čaje a výrobky z masa. Slovenské úřady nesrovnávaly ceny testovaných výrobků.
Například nealkoholický nápoj Coca-Cola prodávaný na Slovensku obsahoval podle testů fruktózo-glukózový sirup, zatímco v Rakousku měl ve složení cukr. U černého čaje v Rakousku inspektoři zjistili intenzivnější chuť a vůni, u rybích prstů větší obsah masa.
Nadnárodní výrobci podle Matečné vytvářejí dvě třídy spotřebitelů. \"Spotřebitel očekává stejnou kvalitu stejné značky bez ohledu na zemi výroby nebo nákupu. Argument, že spotřebitelé upřednostňují rozličné chutě, neobstojí. Slovenský spotřebitel nepochybně neočekává umělá sladidla a barviva, více éček nebo menší podíl masa než ten rakouský,\" řekla Matečná.
Mnoho Bratislavanů například o víkendech často jezdí na nákupy do sousedního Rakouska. Rakouští developeři postavili v příhraničí se Slovenskem několik nákupních center, jejichž součástí jsou i prodejny s potravinami.
Slovensko loni během svého předsednictví v Radě EU upozornilo Evropskou komisi na dvojí kvalitu potravin. Podle Matečné tomuto problému čelí nejen Slovensko, ale i další státy střední a východní Evropy.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
