\"Podle mě je to jedna z cest, která by to mohla urychlit. Když se podíváte na to, jak vyspělé země staví jaderné bloky s vyspělými dodavateli toho nejlepšího a začínáte odpočítávat čas do roku 2035, tak dospějete k závěru, že není čas na nějakou akademickou debatu,\" uvedl poslanec a někdejší ministr průmyslu Milan Urban (ČSSD). Nový blok by měl nahradit právě dukovanské bloky, které budou odstaveny zhruba v letech 2035 až 2037.
Urban podotkl, že je důležité, aby pro stavbu nového bloku v Česku byl stanoven jasný lídr, ideálně v osobě ministra průmyslu a obchodu, který téma vezme za své. Právě o Urbanovi se v souvislosti s ministerským postem v minulých dnech spekulovalo. \"Předesílám, že já to asi nebudu,\" uvedl dnes.
Záměr vzniku zákona podpořili mimo jiné předseda výboru Ivan Pilný (ANO) a místopředseda výboru Karel Šidlo (KSČM). \"Potřebujeme mít garanci, že všechny budoucí vlády budou zavázány tím, že tato priorita (stavba nových jaderný zdrojů) bude,\" uvedl Šidlo. Stavbu nového zdroje považuje za veřejný zájem. Přirovnal ji k budování síťových dopravních a energetických infrastruktur, které překračuje několik volebních období.
Proti speciálnímu zákonu se na zasedání výboru naopak vyjádřila náměstkyně ministra životního prostředí Berenika Peštová. Podle ní stačí pozměňovacím návrhem upravit současnou legislativu.
Se stavbou jednoho jaderného bloku v Dukovanech a jednoho v Jaderné elektrárně Temelín s možností rozšíření na dva bloky v obou elektrárnách počítá Národní akční plán rozvoje jaderné energetiky v ČR. Prioritu má dostavba Dukovan. Současná vláda neposkytla už v dubnu 2014 státní garance na dostavbu dalších dvou bloků v Temelíně. Odhady nákladů dostavby se tehdy pohybovaly mezi 200 a 300 miliardami korun.
Hospodářský výbor dnes také doporučil schválení zákona o snížení nákladů na zavádění vysokorychlostních sítí, včetně několika pozměňovacích návrhů. Mimo jiné jde o opatření, aby si Český telekomunikační úřad (ČTÚ) při rozhodování ve sporech ohledně sítí, které se současně týkají distribuce plynu, energie nebo tepla, vyžádal závazné stanovisko Energetického regulačního úřadu (ERÚ). ČTÚ i ERÚ ale s tímto návrhem nesouhlasí. ČTÚ se nelíbí, že stanovisko ERÚ by bylo závazné. ERÚ zase argumentuje tím, že pro tuto činnost nemá dostatečné personální a finanční kapacity.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
