\"Zatím nemám informace, zač a proti čemu stávkují. My jsme na základě dohody s odbory, kraji i zaměstnavateli přijali nařízení vlády, ve kterém jsme zvýšili tarify. Jiná věc je, jak se daří dohodnout mezi kraji a dopravci, jak mohou kraje ty peníze dopravcům dodat,\" uvedl premiér. Zároveň upozornil, že ve 12 ze 14 krajů se podařilo shodu nalézt. \"Předpokládám, že inspekce práce bude kontrolovat navýšení a vláda se nebrání jednání s kraji,\" dodal.
\"Jako vláda jsme udělali maximum. Vyhověli jsme požadavkům odborů a navýšily jsme ty tarify,\" uvedl Marksová.
Odboráři kritizují přístup některých krajů k vládnímu nařízení o zvýšení nejnižší mzdy pro šoféry autobusů. Vláda stanovila minimální mzdu na 98,10 Kč za hodinu jízdy a na 88 korun za hodinu čekání. Řidiči by takto měli být placeni od ledna, dřívější minimální hodinová mzda byla 71,60 Kč. Nově byl zaveden příplatek 6,60 Kč za hodinu za náročné pracovní prostředí.
Podle odborů dostali řidiči v některých krajích přidáno méně, než očekávali. Firmy například zvýšily sazby podle vládního nařízení, šoférům ale na druhou stranu snížily odměny. Některé kraje pak souhlasily se zvýšením mezd jen do měsíční výše 16.400 korun hrubého, což odpovídá hodinové mzdě podle vládního nařízení při 37,5 hodiny odpracovaných týdně.
Řidiči linkových autobusů proti nízkým mzdám protestují od října 2015. Podle nové podoby zákona o veřejných zakázkách by soutěže na zajištění veřejné dopravy měly zohledňovat i jiná kritéria než cenu a stanovovat například nejnižší mzdu pro šoféry autobusů. Nejhorší situace panuje podle odborů v Jihomoravském a Ústeckém kraji.
Asociace krajů ČR už dříve uvedla, že zvýšení mezd řidičů podle vládního nařízení bude stát víc než miliardu korun. Podle předsedkyně asociace Jany Vildumetzové (ANO) většina krajů již zvýšení plateb dopravcům vyřešila, asociace ale požádala stát, aby prověřoval, zda peníze firmy použijí skutečně na mzdy.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
