K zahájení arbitráže s Bulharskem se firma podle loňského vyjádření rozhodla po řadě zásahů bulharských institucí poškozujících podnikání společností ČEZ v Bulharsku a v důsledku dlouhodobě se nezlepšující kritické situace na tamním energetickém trhu. Výše nároku se pohybuje v řádu stovek milionů eur.
Například předloni v květnu dostala firma od bulharského antimonopolního úřadu pokutu 1,24 milionu leva (17,1 milionu Kč) za zneužití dominantního postavení na trhu. O měsíc později úřad udělil za zneužití dominantního postavení pokuty místním distributorům energie, jejichž vlastníky jsou české společnosti ČEZ a Energo-Pro a rakouská EVN. Distributoři podle úřadu stanovili nepřiměřeně vysoké ceny za užívání nízkonapěťové rozvodné sítě, čímž byla omezena konkurence. Z dalšího zneužití dominantní pozice pak obvinil úřad ČEZ loni v květnu.
Bulharská socialistická strana před letošními parlamentními volbami uvedla, že zváží, zda by mohlo Bulharsko aktiva ČEZ v zemi odkoupit. Strana však skončila ve volbách druhá za středopravou prozápadní stranou GERB.
ČEZ vstoupil na bulharský trh ke konci roku 2004. Jeho distribuční i prodejní společnost zde obsluhuje přibližně tři miliony zákazníků, zejména v západní části Bulharska. Firma zde vlastní i další aktiva, mimo jiné i černouhelnou elektrárnu ve Varně, jejíž provoz byl v lednu 2015 pozastaven.
ČEZ je největší česká energetická firma. Jejím majoritním akcionářem je stát, který prostřednictvím ministerstva financí drží zhruba 70 procent akcií.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
