Podle zákona o veřejných zakázkách, který platí od loňského října, jsou z tendrů vyloučeni uchazeči, kteří nemají výlučně zaknihované akcie. Výjimku kvůli podobě akcií mají v zákoně firmy ve vlastnictví obcí či měst, ale nikoli státní firmy jako České dráhy. Novela má proto tuto výjimku rozšířit i na akciové společnosti, jejichž akcie v souhrnné jmenovité hodnotě 100 procent základního kapitálu vlastní stát. Změnu ještě posoudí prezident Miloš Zeman.
Problémy kvůli listinným akciím mají vedle Českých drah jiné státní podniky, například správce přenosové soustavy ČEPS či operátor energetického trhu OTE.
Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) loni v listopadu uvedl, že problém s nezaknihovanými akciemi dráhy nevyřadí z tendrů na provoz na tratích. Noví dopravci vzešlí ze soutěží by měli začít jezdit nejdříve v letech 2018 a 2019. Minimálně rok potrvá, než ministerstvo dopravy soutěže vypíše, a bude tak dost času rozpor v zákonech vyřešit, řekl tehdy ministr.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
