NWR byla od 7. září 2006 do 7. října 2014 jediným akcionářem OKD. Jako jediný akcionář rozhodla o rozdělení zisku a výplatě dividend za účetní období od roku 2006 až 2011 v celkové výši více než 65 miliard korun. Celkový zisk OKD v tomto období přitom dosáhl jen 33,5 miliardy korun a nerozdělený zisk z předchozích let činil 7,2 miliardy.
\"Uvedené masivní vyplácení dividend bez ohledu na skutečnou výši zisku, který byl Dlužník (OKD) schopen v uvedeném období generovat, bylo jednou z hlavních příčin následného úpadku Dlužníka,\" uvedl v žalobě Louda.
Insolvenční správce v těchto dnech podal celkem 12 odpůrčích žalob. Žalovanými jsou mimo jiné zdravotní pojišťovny nebo finanční úřad, Louda chce, aby vrátily OKD desítky milionů korun. Šlo například o zdravotní pojištění zaměstnanců, které společnost OKD zaplatila v době, kdy už byla v úpadku, ale týkaly se doby ještě před prohlášením úpadku. Podle Loudy to není možné takto udělat, ale pojišťovny se o své peníze měly přihlásit v insolvenčním řízení.
Louda žaluje i společnost Asental Land, která vlastní mimo jiné bývalé nemovitosti OKD a kterou ovládá Bakala. OKD a Asental uzavřely v roce 2014 kupní smlouvu a směnnou smlouvu týkající se pozemků a nemovitostí v Karviné. Podle žaloby ale šlo o právní úkon bez přiměřeného protiplnění, který byl učiněný ve prospěch osoby, jež byla s OKD v koncernu (OKD a Asental tehdy měly stejného majitele), a v době, kdy už firma byla v úpadku. Louda proto žádá soud, aby smlouvy prohlásil za právně neúčinné. Kromě toho by Asental měl vyplatit OKD více než 19 milionů korun.
Insolvenční správce v nynější žalobě uvedl, že z prostého porovnání nemovitostí, jichž se týkala směnná smlouva, je zřejmé, že společnost Asental získala směnou lukrativnější pozemky než OKD. Asental získal například pozemky uprostřed golfového hřiště Lipiny nebo v plánované rekreační oblasti takzvaného Darkovského moře, zatímco OKD nabylo například zanedbaný areál zámku v Doubravě.
OKD je v úpadku od loňského května. U soudu přes 550 věřitelů přihlásilo pohledávky za více než 24 miliard korun, insolvenční správce však uznal jen pohledávky za necelé tři miliardy. I s dodavatelskými firmami nyní v dolech pracuje přes 10.000 lidí. Firma už udělala řadu úsporných opatření. Jedním bylo v březnu ukončení těžby v Dole Paskov. Postupně se mají zavírat i ostatní doly, poslední z nich pravděpodobně v roce 2023.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
