Celkovou hodnotu uvažované sítě vysokorychlostních spojení odhadlo ministerstvo na 650 miliard korun. Alternativou pro výstavbu vysokorychlostních tratí je rozšíření sítě konvenčních železnic, které by vyšlo na zhruba polovinu uvedené částky, nesplnilo by ale požadavky, které si úřad od zavedení rychlovlaků slibuje.
Těmi je zejména zkrácení dojezdových časů mezi největšími tuzemskými městy a jejich rychlé napojení na zahraniční metropole. Od toho úřad čeká zvýšení konkurenceschopnosti Česka a zejména regionů a omezení postupné koncentrace byznysu a pracovních příležitostí v centru státu. Vysokorychlostní železnice pak má podle ministerstva šanci konkurovat dražší a neekologické letecké dopravě i pomalejší individuální automobilové dopravě.
Časový harmonogram výstavby jednotlivých částí vysokorychlostní sítě materiál neuvádí. Obsahuje ale modelový příklad uvažovaného a zatím nejlépe připraveného rychlostního spojení z Prahy do Lovosic. Ten při zahájení prací na studii proveditelnosti v letošním roce očekává podle aktuální legislativy vydání stavebního povolení v roce 2028 a dokončení celého projektu v roce 2035.
Pomalou přípravu vysokorychlostní železnice kritizovali na začátku března poslanci napříč politickým spektrem a požadovali aby se s výstavbou sítě vysokorychlostních tratí začalo v roce 2025 a aby do roku 2035 byla kompletně dokončená.
Ministerský materiál se pak rovněž zabývá cenou jízdného v rychlovlacích na českém území a předpokládá, že provoz většiny těchto vlaků nebude potřeba dotovat. Cena jízdenek by se přitom neměla podle předběžných propočtů příliš lišit od konvenční železnice a měla by při aktuálních cenách vycházet na 0,93 korun na jeden kilometr pro každého cestujícího. Při cestách do zahraničí pak úřad připouští cenu vyšší v závislosti na výši obvyklých mezd a cen za použití dopravní infrastruktury.
Předpokládané ceny jízdného v jednotlivých úsecích.
Relace Vzdálenost (km) Cena (Kč) Vzdálenost po konvenční trati (km) Cena na konvenční trati (Kč) Praha - Brno 215 250 - 300 255 220 Praha - Ústí n/L 90 120 - 150 106 120 Praha - Ostrava 405 400 - 450 356 250 - 350 Brno - Ostrava 150 170 - 200 172 170 Brno - Ústí n/L 345 450 - 500 361 440 Ostrava - Ústí n/L 495 600 - 650 462 580 Praha - Plzeň 100 100 - 150 113 100 Brno - Plzeň 355 450 - 500 368 450 Ostrava - Plzeň 505 600 - 650 469 570
Zdroj: Ministerstvo dopravy



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
