5 tipů, jak si prověřit makléře, jestli hájí vaše zájmy

16.08.2017 | , Century 21
Tiskové zprávy


Zajímá vás, zdali realitní makléř, kterému jste svěřili prodej nemovitosti, ji nabízí opravdu všem klientům?

Máte obavy, že odmítá klienty jiných kanceláří jen proto, že se nechce dělit o provizi, a nemovitost tomuto klientovi neprodá, protože upřednostní své zájmy čili celou provizi, před těmi vašimi, tedy nemovitost prodat? Jak to poznat poradili odborníci z realitní sítě CENTURY 21.

Bohužel ani dnes není vždy zohledňován určitý etický kodex makléře a práce ve prospěch klienta a jde spíše o výdělek. Není tedy divu, že i když ve vás makléř budí relativně dobrý pocit, stále jste lehce nedůvěřiví. Podle odborníků tak při rozhodnutí využití služeb realitní kanceláře věnujte dostatek času nejen výběru vhodné kanceláře, ale i konkrétnímu makléři.

Roli hraje i jak vypadá

„Realitní makléř je odborníkem na trhu realit. Má patřičné vzdělání a zkušenosti. Neustále sleduje aktuální dění v oboru. Dobrého makléře můžete mnohdy poznat už na první pohled při vaší první schůzce podle jeho vystupování a chování. Ale i dodržení určitého dress codu. Dá se říci, na základě dojmu, která budí jako člověk,“ říká Dominik Ženatý, makléř realitní sítě CENTURY 21, http://www.century21.cz/.

Je připravený?

Důležité samozřejmě je si všímat, jak připravený na schůzku s vámi je. Ze strany pronajímatele/prodejce se nebude jen zajímat o to, za kolik a co z toho bude pro něj. Stejně tak na schůzku s kupcem/nájemcem by neměl přijít pouze se slovy „Tak to je ono.“

Pozor si také dejte podle Ženatého z CENTURY 21 na dnešní trend makléřů “amatérů,“ kteří práci vykonávají jako přivýdělek nebo koníček. Takoví vám opravdu nemohou nabídnout profesionální služby hned z několika důvodů. Příklady jsou sice extrémy z praxe, ale stručně demonstrují, že i tak může práce makléře probíhat.

Věnujte pozornost zázemí

„Důležité je i zázemí, které makléř, potažmo kancelář, nabízejí. V první řadě existuje kancelář vůbec? Měla by být zapsána v obchodním rejstříku. Ale jsou to i další formality, jako je např. práce vždy na smluvním základě. Makléř by měl mít plnou moc o zastoupení kanceláře. Dobrá kancelář také disponuje reklamačním řádem a etickým kodexem. Určitě ji navštivte osobně. V případě, že kancelář neposkytuje kompletní servis, je důležité, aby alespoň úzce spolupracovala s právníky, notáři, finančními poradci nebo disponovala dobrými kontakty na patřičných místech,“ popisuje příklad dobré praxe makléř realitní sítě CENTURY 21. Samotná makléřova práce by měla být proaktivní. Například dobrý marketingový plán zahrnuje internetovou inzerci, tištěnou inzerci, prodejní plachtu na nemovitosti, aktivní marketing (oslovování klientů letáčky, případně telefonicky).

Existuje ale i mnohem rychlejší metoda než postupné sledování makléřovy práce. Čí zájmy makléř hájí můžete odhalit už v začátku během jedné minuty. K tomu nabízí Dominik Ženatý ze sítě realitních kanceláří CENTURY 21 jednoduchý návod.

1. krok: Vezměte telefon svého kamaráda, přítelkyně, kolegy či maminky. Proč? Protože vaše číslo má makléř uložené.

2. krok: Zavolejte vy nebo váš kamarád svému makléři a představte se jako makléř jiné realitní kanceláře.

3. krok: Řekněte, že voláte ohledně vaší nemovitosti a že máte klienta, který by měl o koupi zájem a zda je možné se domluvit na spolupráci.

4. a. krok: „Pokud řekne, že ano, máte jistotu, že spolupracujete se správným makléřem, který neodmítá žádné klienty,“ míní Dominik Ženatý z CENTURY 21.

4. b. krok: Pokud řekne, že o spolupráci zájem nemá a jako důvod uvede „výmluvu“, víte, že tento makléř upřednostňuje své zájmy před těmi vašimi.

5. a. krok: Můžete spokojeně zavěsit.

5. b. krok: Můžete spokojeně ukončit spolupráci. Které výmluvy nejčastěji uslyšíte?

Máme vážného zájemce, zítra podepisujeme rezervaci, nemovitost už není aktuální, teď máme spoustu prohlídek, zavolejte za měsíc, nemovitost se včera prodala, majitel není k zastižení, teď není prohlídka možná, majitel je na dovolené… Vy jako majitel naštěstí tyto řeči snadno prokouknete.

Články ze sekce: Tiskové zprávy



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.