\"Chtěl bych říct jednou a provždy: Nejsme naivní zastánci volného obchodu. Evropa musí vždy bránit své strategické zájmy,\" prohlásil šéf komise v projevu o stavu EU, který přednesl v polovině mandátu svého týmu.
Pokud by zahraniční, státem vlastněná společnost chtěla koupit evropský přístav, část unijní energetické infrastruktury či firmu z obranného průmyslu, mělo by se tak podle Junckera dít za veřejného dohledu a po diskusi.
Je podle něj politickou odpovědností vědět, co se děje \"na vlastním dvorku\", aby EU mohla v případě potřeby bránit svou kolektivní bezpečnost. Podobné úvahy se v unii v posledních měsících vedou především v souvislosti se zájmy čínských či ruských firem.
Mezinárodní obchod není podle šéfa komise něčím abstraktním, je to oblast, která podporuje evropské hospodářství a každá miliarda eur (27 miliard Kč) exportu znamená asi 14.000 evropských pracovních míst. A mezinárodní partneři o smlouvy s EU stojí, upozornil Juncker. Uzavřeny už jsou dohody s Kanadou, politicky je dojednáno s Japonskem a do konce roku je šance dokončit jednání s Mexikem a zeměmi jižní Ameriky. Zamrzlá jednání s USA o smlouvě TTIP Juncker v projevu nezmínil.
Juncker dnes také představil novou strategii průmyslové politiky své komise, která by měla podpořit konkurenceschopnost unijního průmyslu. \"Pomůžeme našim firmám, aby zůstaly - nebo se staly - světovými jedničkami v inovacích, digitalizaci a dekarbonizaci,\" prohlásil šéf komise. Páteř evropského průmyslu podle něj tvoří 32 milionů pracovníků, kteří vytvářejí už nyní produkty světové kvality, například v automobilových firmách. Juncker je prý proto šokován, když například v nedávné kauze Volkswagenu, se automobilový průmysl pokusil vědomě a schválně podvádět zákazníky. \"Místo hledání děr v pravidlech by se měli soustředit na investice do čistých aut budoucnosti,\" poznamenal.
Předseda Evropské komise upozornil, že před europarlament předstupuje v době, kdy hospodářský růst EU je v posledních dvou letech vyšší než růst USA. V unii jako celku dosahuje dvou procent a v eurozóně 2,2 procenta hrubého domácího produktu. Nezaměstnanost je na devítiletém minimu a od nástupu stávající komise vzniklo v EU osm milionů nových pracovních míst, upozornil Juncker.
\"Deset let po krizi se evropská ekonomika konečně vzpamatovává. A s ní i sebedůvěra,\" podotkl.



Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
