Příliš velké riziko. To je důvod, proč pojišťovny nechtějí pojišťovat cestovní kanceláře. Ty ale musejí být už na podzim pojištěny povinně. Pojištění cestovních kanceláří proti krachu se dále komplikuje. Začátkem října letošního roku však musí být každá "cestovka" ze zákona pojištěna. Pro značné riziko spojené s tímto pojištěním chtěly pojišťovny vytvořit sdružení (tzv. pool), které by cestovní kanceláře pojišťovalo. Sdružení by však vytvořilo mo
nopol na trhu, a proto pojišťovny požádaly Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) o povolení výjimky z pravidel hospodářské soutěže.Antimonopolní úřad však v polovině března správní řízení přerušil. "Důvodem je skutečnost, že žádná z pojišťoven nemá od ministerstva financí na tento druh pojištění potřebnou licenci," sdělil Jaromír Blažke, tiskový mluvčí ÚOHS. Antimonopolní úřad totiž nemůže celou záležitost posoudit, a tedy ani udělit výjimku, pokud neví, která pojišťovna licenci ve skutečnosti získá,
a která ne. "O licenci dosud nepožádala žádná pojišťovna," řekl včera LN Miroslav Sýkora z ministerstva financí. Ministerstvo má přitom na posouzení žádosti o licenci devadesát dnů. Celý proces může zkrátit, ale také prodloužit. Podle Sýkory záleží na tom, jak kvalitně je žádost zpracována.Začarovaný kruh
V záloze však mají pojišťovny kromě sdružení ještě jednu variantu, jak cestovní kanceláře pojistit. "Jde se cestou hlavního pojistitele v rámci soupojištění," uvedl Jan Kábrt z České asociace pojišťoven. Česky to znamená asi toto: pojišťovna, která by byla tzv. hlavním pojistitelem, by předala část rizika dalším pojišťovnám. Licenci měl mít podle původního záměru pojišťoven jen hlavní pojistitel. Ministerstvo financí však chce, aby každá pojišťovna o l
icenci žádala samostatně. Na plánech pojišťoven se toho však zřejmě moc nezmění. "Nadále se počítá s formou spolupráce pojišťoven," dodává Michal Urban, mluvčí České pojišťovny. Vytvořil se tak začarovaný kruh. Pojišťovna nepožádá o licenci, pokud nebude mít zajištění.To však pojišťovny mají problém získat. Zajišťovny (pojišťovny pojišťoven) totiž chtějí, aby se na riziku podílelo více pojišťoven. Čas přitom stále běží a zvlášť pro cestovní kanceláře rychleji, než by si samy přály. "Aby se zvládlo podepsání pojistných smluv, musí se pojištění stihnout do konce května," říká Oldřich Freidinger, tajemník Asociace cestovních kanceláří ČR. Jinak by podle něj mohlo dojít k ohrožení existence cestovních kanceláří. Pro získání licence se musí navíc pojišťovna poji
stit u některé ze specializovaných finančních institucí zajišťoven. "U tohoto produktu musí být zajištění," uvádí Sýkora. Důvodem je totiž značné riziko, které pojištěním cestovních kanceláří na sebe přebírají pojišťovny. Podle odborníků je ale pro pojišťovny značně obtížné získat zajištění.To poskytují jen zahraniční zajišťovny, a ty rozhodně nechtějí prodělat. Na opatrnosti manažerů pojišťoven a zajišťoven se možná odrážejí i události z roku 1997, kdy zkrachovalo jedenadvacet cestovních kanceláří. Pojištění cestovek má zabránit tomu, aby jejich klienti zůstali v cizině na letištích, jak se to již v minulosti několikrát stalo. Zároveň jsou pojištěny i předem zaplacené zálohy za zájezdy, které se následně neuskuteční. Jde tedy o pojištění cestovní kanceláře
proti riziku vlastní platební neschopnosti.Zdroj: LN z 31. 3. 2000