Trpíte v práci stresem? Nejste sami

07.06.2018 | Martin Ježek, Finance.cz
Spotřebitel


Pokud od práce očekáváte víc, než vám může poskytnout, jste chronicky nespokojení a podle průzkumů trpíte stresem. Dalším důvodem mohou být neshody s kolegy v zaměstnání, a když k tomu připočteme nedostatek času na osobní život navíc nedostatečnou odměnu za odvedenou práci, pak se s vámi stres skutečně pevně skamarádil.

Kdo nás zbaví trápení?

Průzkumy říkají, že téměř dvě třetiny zaměstnanců trpí velkým stresem ze zaměstnání. Tento stav nezůstává bez následků. Má vliv na výkonnost. Lidé totiž nejsou na práci soustředění, a tak pracovní dobu efektivně nevyužívají.

Odborníci tvrdí, že první pomoc, jak se z pracovního stresu dostat, může poskytnout přímý nadřízený. Ten by měl pracovníka nejlépe znát a vědět, jaká práce jeho schopnostem vyhovuje, kde je bude moci nejlépe využít. Podle toho by měl upravit jeho pracovní povinnosti.

Asi nejdůležitější je dobrá komunikace, která by měla fungovat v celé firmě. Zaměstnanci by mělo být jasné, jaká bude jeho kariéra v případě, že si v práci dobře povede, zaměstnavatel by jej měl motivovat. Pak už zbývá jen krůček k tomu, aby také pracovníkovi pomohl s jeho osobním životem. Samozřejmě ne tak, že by mu dával rady, co přesně v době volna dělat, ale může mu poskytnout některé dny v týdnu home office - práci z domova, nebo pružnou pracovní dobu.



Kontroverze? Nevyhýbejte se řešení

Lidé nejsou svatí, a pokud nepracují sami, vznikne dříve či později nějaký problém. Největší chybou pak je, zavírat před ním oči a tvrdit, že se to vyřeší samo. Konflikt se musí vyřešit co nejdřív a právě nadřízený zde funguje jako ten, co po shromáždění argumentů protistran rozhodne. Řešením rozhodně není přidat obou rozhádaným lidem, nebo skupinám pracovníků víc práce a utáhnout termíny realizace. Tím ještě pod kotlíkem stresu přitopíme a problémy neskončí, spíše narostou.

I když to bohužel nic mimořádného není, stres, o kterém jsme se dosud zmínili, není považován za běžný. V průmyslu je běžný denní stres, který vzniká kvůli rutinní práci. Lidé jsou kvůli němu nesoustředění a dělají chyby. Proto tyto případy firmy najímají psychology. Ti se zaměstnanci nacházejí cestu, na které najdou ztracenou soustředěnost a ostražitost, kvůli které vznikají pracovní úrazy. Cvičí se také různé stresové situace a faktory, možnost jejich vzniku a zvládání.

Stres v práci

(foto: Shutterstock)

Nadřízený je slepý

Jak se stres nejčastěji projevuje? Člověk je vyčerpaný, úzkostný, ale i agresivní, špatně se rozhoduje a je nesoustředěný. A může se také stát, že šéf to prostě nevidí, nebo nechce vidět. Pak nezbývá, než abychom si pomohli sami.

Měli bychom se zamyslet nad tím, jak využíváme čas v práci a lépe si jej rozdělit. Pokud se neshodneme s kolegy, zkusme to vzít z jiné strany a domluvit se. Dobrým pomocníkem je humor, nebo prosté pozvání „na jedno“, kde si to vyříkáte. A když jste si jisti, že nepomůže nic a je to čím dál tím horší, asi nezbude nic jiného, než si najít jinou práci podle vzorce: dělám byznys, zkusím to v neziskovce, pracuji doma, najdu si něco v zahraničí, někdy stačí jen změnit pracovní kolektiv v rámci podniku.

Kdo cítí největší stres?

Profesní sociální síť Linkedin průzkumem zjistila, že největší „nervy z práce“ mají manažeři, kteří berou plat vyšší než 4 miliony ročně, je jich 68 %. Pracovní stres připustila zhruba polovina dotazovaných s výdělkem do 1 milionu korun. Jen 38 % pracovníků s výdělkem milion až milion a půl ročně trpí stresem – jsou tedy nejspokojenější.

Nejméně stresem v práci trpí třicátníci, udává jej 44 % z nich. Jenže ti jsou zase se zaměstnáním nespokojeni, do práce se těší jen každý sedmý. Vědí, že budou pracovat ještě dlouho, nechtějí dělat kompromisy a hledají větší prostor pro soukromý čas.



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 1 krát 5 0.5

Články ze sekce: Spotřebitel



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.