Kdepak perský trh nebo Turecko. I my umíme smlouvat!

14.06.2018 | Martin Ježek, Finance.cz
Spotřebitel


Smlouváte? Snažíte se prodejce přesvědčit, že nabízí zboží příliš draze, nebo chcete za jím určenou cenu víc? Nejste jediní, takhle se snaží získat něco navíc většina lidí a podle výzkumu si dokáže domluvit v průměru 17 % slevu.

Průzkum ale neodhalil jenom fakt, že smlouváme téměř všichni v České republice. Vyšlo také najevo, zda se o to pokouší víc muži, nebo ženy a jestli je důležité, jaký dojem při domlouvání ceny děláme.

Kolumbijci vedou

Dobře smlouvat asi nedokáže každý. Musíte mít dobře prořízlou pusu a mít trochu kuráže navíc. Ale někdy nestačí ani to, pokud byste na někoho nastoupili příliš rázně, asi byste daleko nedošli. Průzkum, který se smlouvání věnoval, byl mezinárodní a z výsledků je například také jasné, že záleží i na tom, z jaké země pocházíte.

U nás se lidé smlouvání nebojí, při jistém druhu nákupů se snaží uplatit slevu až čtyři pětiny Čechů. Podobně jednají Slováci, což asi nebude překvapení, ale stejně na tom jsou i Řekové. Vůbec nejméně smlouvají o ceně Angličané, Američané a Kanaďané, zkusí to jen každý čtvrtý. Z mezinárodního výzkumu vyplývá, že lidé pocházející ze severní Ameriky, tedy Kanady a USA, spolu s obyvateli Velké Británie preferují spíše přímočařejší způsob vyjednávání a hodně používají humor. Mnohdy se jim tak sleva ani nepodaří vyjednat. A občas prý takový pokus může vést i ke konfliktům.

Vítězem v umění usmlouvat cenu mezi národy jsou Kolumbijci. Ti se o to snaží v 86 % případů.

Jak to usmlouvat na trhu

(foto: Shutterstock)

Charisma dělá své

V průzkumu, který zorganizoval polský start-up, odpověděly tisíce respondentů z celého světa. Mezi jiným se také ukázalo, že smlouvání je příjemnější pro muže, ženy je tolik nevyhledávají. Jako zábavu je označilo 37 % žen a 45 % mužů. Zajímavé však je, že i když domlouvání nižší ceny ženy tak moc nebaví, jestliže k němu už dojde, jsou ženy schopny si vyjednat stejnou slevu jako muži. U nás to zpravidla bývá o 17 % nižší cena oproti původnímu ocenění.

Zcela jiná situace je ale například v Indii nebo na Filipínách. Tam respondenti přiznali, že ženy mají při smlouvání o ceně velkou výhodu – jsou totiž finančně gramotnější než jejich manželé. Není to náhoda, už od mládí se učí zacházet s penězi.

V jiných státech je zase důležité, jak vypadáte. Hezká tvář, přitažlivá postava, příjemné vystupování je zde předpoklad úspěchu. Ono charisma nejvíce zabírá v Kanadě, Spojených státech, Rusku, na Ukrajině nebo v Německu. Na již zmíněných Filipínách a v Indii to však nefunguje a obchodníka tam neobměkčí ani dobře vyvinutá blondýna s bělostným úsměvem a minisukni.

Pravda ale je, že přitažlivost při vyjednávání ceny ocenili více muži než ženy, a samozřejmě nejvíce u žen.

Čtěte také:


Všude se smlouvat nedá

Je jasné, že všude se smlouvat nedá. V obchodním řetězci, kde jsou ceny pevné, nejspíš o deset procent levnější meloun neusmlouváte. Nejvíc se dá podle průzkumu ušetřit na cenách taxislužby, za opravy aut a nejrůznější řemeslné práce v domácnosti.

Kontakty s lidmi, kteří uvedené práce vykonávají, ale asi krom taxikářů, spíše muži. Ženy to zas tolik s instalatéry nebo automechaniky neumějí. Co se však týká domlouvání telefonických poplatků, cen za úklid a bydlení, v tom jsou zase ženy jasně lepší. A kde se ještě domlouváme na ceně a snažíme se ji snížit? Třeba při nákupu starožitností, a také při nákupu neznačkového oblečení.

Podle průzkumu lze také získat výraznou slevu při nákupu auta. Recept je následující: Zjistěte si nejnižší cenu na trhu, běžte ještě o trochu níž. Tuto číslovku mějte v hlavě při domluvě o ceně auta a neuhýbejte. Prý to funguje, tak hodně štěstí!

Štítky:


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát 5 0.5

Články ze sekce: Spotřebitel



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.