Co když se vám cestou z dovolené ztratí či poškodí zavazadla?

16.08.2018 | , Finance.cz
Spotřebitel


Je to trochu neštěstí, ale bohužel stát se to může. Letíte z bezvadné dovolené a ztratí se vám kufry. Nebo se vám kufry v příletové hale objeví na transportéru velmi poškozené. Na co pak máte právo a co byste měli nejrychleji udělat?

Zavazadla se ztratila, nebo letí až dalším letadlem. Anebo přiletěla, ale jsou poškozená. V takovém případě máte podle advokátky Jany Hálové nárok na finanční kompenzaci, ta se řídí tzv. Montrealskou úmluvou. Odškodnění nemusí být jen pár korun, může se vyšplhat až na skoro 35 000 Kč.

Co je nutné a co ne?

Pokud se mnou kufr v letadle neletěl, pak může mít „jen“ zpoždění. To má ale svá pravidla. Zpožděné zavazadlo, je takové, které letecký přepravce doručí majiteli nejpozději do 21 dnů od příletu. Ale v uvedené době máte nárok na proplacení nejnutnějších věcí, které jste si kvůli zpoždění kufru musel koupit. Každý ovšem považujeme za nejnutnější jiný druh věcí. Podle advokátky Jany Hálové se za nezbytné potřeby obvykle považuje základní ošacení či hygienické potřeby.

Některé věci jsou spíše zbytné a jejich koupi by měl cestující zvážit, pokud bude žádat jejich proplacení. Například značková kabelka nebo drahý diadém nebude zcela jistě dopravcem uznán jako velmi a nezbytně nutný a dá se předpokládat, že tyto věci neproplatí.

Co dělat, když se vám ztratí zavazadlo

(foto: Shutterstock)

Důležité okolnosti

„Záleží však na konkrétním případě. Ve chvíli, kdy třeba neletíte z dovolené, ale z nebo na důležitou obchodní schůzku, proto máte v kufru velmi drahé a luxusní šaty. V případě zdržení a nutnosti nahradit oblečení by na finanční kompenzaci nejspíš nárok měl,“ říká advokátka Hálová.

K proplacení ale nestačí ústní tvrzení. Aby byl cestující finančně odškodněn dopravcem, musí si schovat veškeré účty a doklady o koupi. Ty pak musí do 21 dnů přiložit k písemné reklamaci a žádosti o proplacení vzniklých nákladů – to vše pak doručí dopravci. Jak na začátku uvedla brněnská advokátka, celkové náklady, které cestující může žádat k proplacení, by neměly překročit 35 000 Kč.

A další důležité upozornění. Jestliže nastal vis major, tedy zpoždění bylo způsobeno vyšší mocí, například počasím nebo živelní katastrofou, kterou dopravce nemohl ovlivnit, nemusí odškodnění vyplatit vůbec.

Kufr se ztratil

Podle Jan Hálové se považuje zavazadlo za ztracené tehdy, pokud za vámi nedorazí ani do 21 dní od vašeho příletu. Pak máte nárok na finanční odškodnění za ztracené zavazadlo a za veškerý obsah v něm. Musíte ale prokázat, že všechny věci, jejichž ztrátu uplatňujete, váš kufr skutečně obsahoval, musíte také určit jejich cenu. Málokdo si fotíme kufr před zavřením, ale právě podobný snímek, tedy věci zabalené věcí těsně před odletem, jsou spolehlivým důkazem. Samozřejmě je také dobré mít písemné účty od ztracených věcí.

Asi stokrát již řečené rady, abychom si nebrali s sebou na dovolenou příliš drahé věci, opět nepadly na úrodnou půdu, takže ve ztraceném kufru byl třeba laptop za 50 000 Kč. Ale i zde platí limit 35 000 Kč, takže smůla – víc vám letecká společnost prostě nevyplatí. Jestliže se bez toho drahého počítače na cestách neobejdete, bude lepší se v cestovním pojištění připojistit proti ztrátě.



Poškozené zavazadlo

Jestliže přivezou do letištní haly kufr v zoufalém stavu, bude potřeba celou věc reklamovat, ale pokud možno hned. Později bychom jen těžce prokazovali, že se poškození stalo právě za letu. A také zde platí, že odškodnění může být uplatňováno do výše přibližně 35 000 Kč.

Štítky:

Autor článku

Martin Ježek

Martin Ježek  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 1 krát

Články ze sekce: Spotřebitel