Výroba energie v jaderných elektrárnách je spojena s produkcí jaderného odpadu. Za rok ho u nás jaderné elektrárny vyprodukují přibližně coby 180 tun jaderného odpadu. Podle proděkana Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity, docenta Jaromíra Leichmanna, který vede skupinu vědců zkoumající novou metodu ukládání vyhořelého paliva z jaderných elektráren, je nebezpečnost jaderného odpadu v čase proměnlivá.
Nejvyšší je v okamžiku jeho vyjmutí z reaktoru a s časem klesá v důsledku rozpadu krátce „žijících“ izotopů, zejména cesia a stroncia, které jsou nebezpečné díky svému krátkému poločasu rozpadu a vysoké intenzitě radioaktivního záření. S časem intenzita radioaktivního záření prudce klesá.

Zdroj: Shutterstock
Nejhlídanější odpad na světě
Dosud se odpad skladuje u jaderných elektráren. Jak si můžeme podobný „sklad" představit?
„Sklad vyhořelého jaderného paliva v elektrárně je v podstatě velký bazén s vodou, ve kterém jsou uloženy kontejnery s vyhořelým jaderným palivem. V tomto bazénu palivo postupně chladne z teplot okolo 300 °Celsia a vymírají v něm radioaktivní izotopy s nejkratším poločasem rozpadu. Po vychladnutí jsou přemístěny do suchého skladu, kde mohou být uloženy po několik desítek let,“ říká docent Leichmann.
Dosavadní způsob nakládání s vyhořelým palivem podle doktora Leichmanna předpokládá uskladnění paliva v blízkosti jaderné elektrárny z důvodu poklesu jeho radioaktivity a jeho následné uložení v podzemním úložišti. Na povrchu může zůstat uskladněno i podstatně delší dobu, problém je ale s jeho ostrahou, korozí kontejnerů a podobně.
Úložiště vyhořelého jaderného paliva by u nás mělo být zprovozněno do roku 2065. Mělo by izolovat vyhořelé palivo od okolí a bránit úniku radioaktivních látek ven z úložiště.„Dalším důvodem je, že vyhořelého palivo obsahuje plutonium, které z něho může být snadno získáno a využito pro výrobu jaderných zbraní. Jedním z cílu trvalého ukládání odpadů v podzemí je tedy i zabránění jeho zneužití v budoucnosti,“ doplňuje Jaromír Leichmann.
Bezpečné po stovky tisíc let
Úložiště bude vybudováno v hloubce 500 metrů pod povrchem země. Od okolí bude palivo odděleno inženýrskými bariérami – ocelovým kontejnerem, betonem, obsypem ze speciálního typu jílu a geologickou bariérou. Tu představují horniny, které budou bránit migraci radionuklidů do okolí. Vlastní úložiště pak bude soustava chodeb a tunelů, ve kterých budou uloženy v krátkých šachtách jednotlivé kontejnery s vyhořelým palivem.
„V průběhu zaplňování to vlastně bude jaderné zařízení s velmi přísným režimem využívání. Po jeho zaplnění a uzavření bude úložiště zcela izolováno od okolí a jeho konstrukce by měla zaručit jeho bezpečnost po dobu desítek až stovek tisíců let.“
Jako v přírodě
Vědci z týmu docenta Leichmanna nyní získávají maximum informací o chování uranu a jeho sloučenin v přírodním prostředí, o jeho migraci a akumulaci do podoby ložisek. Získají tak informace o pravděpodobném chování vyhořelého jaderného paliva v úložišti.
„Myslím, že jsme našli mechanismy a identifikovali geologické procesy, které úniku té v přírodě vysoce anomální koncentraci uranu bránily. Zjistili jsme tím tedy i podmínky, za kterých bude uran pevně vázán i v úložišti. Požadovaná stabilita – životnost – úložiště je v desítkách až stovkách tisíc let. Uran je na svých ložiscích v přírodě ale stabilní stovky milionů až miliardy let. Existují tedy přírodní mechanismy, které zabraňují úniku uranu v horninovém prostředí. Teď je dokazujeme a definujeme, abychom mohli zajistit přírodně blízké metody ukládání vyhořelého jaderného paliva, které by byly zcela bezpečné.“
Čtěte také:



Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
