Automobilce Nissan ve čtvrtletí klesl provozní zisk o 70 procent

12.11.2019 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Tokio 12. listopadu (ČTK) - Japonské automobilce Nissan Motor ve druhém finančním čtvrtletí klesl provozní zisk o 70,4 procenta na 30 miliard jenů (6,4 miliardy Kč). Společnost se potýká s poklesem prodeje a s negativními důsledky obvinění bývalého předsedy správní rady Carlose Ghosna z finančních deliktů. Výhled provozního zisku na celý finanční rok pak firma snížila na nejnižší hodnotu za posledních 11 let.

Čtvrtletní provozní zisk byl výrazně nižší než očekávání analytiků, kteří jej v průzkumu společnosti Refinitiv odhadovali v průměru na 47,48 miliardy jenů. Výhled provozního zisku na finanční rok, který se uzavře na konci března 2020, automobilka snížila o 35 procent na 150 miliard jenů. Druhý největší výrobce aut v Japonsku očekává, že po celém světě prodá 5,2 milionu vozů, což by bylo o 300.000 méně, než firma uváděla v předchozí prognóze.

Ghosn vedl podnik asi 20 let, loni v listopadu byla ale zatčen a nyní čeká na soud. Čelí obvinění, že využíval firemní peníze pro vlastní účely a podhodnocoval osobní příjmy ve finančních výkazech. Tvrdí však, že je nevinen.

Ghosn je architektem dlouholeté francouzsko-japonské automobilové aliance Renault-Nissan, do které se v roce 2016 zapojila také automobilka Mitsubishi. Po listopadovém zatčení byl postupně odvolán z čela správních rad všech tří členských podniků aliance.

Na začátku letošního října automobilka jmenovala generálním ředitelem dosavadního šéfa čínské divize Makota Učidu (53). V čele podniku vystřídal Hirota Saikawu, který odstoupil, když vyšly najevo nesrovnalosti v jeho příjmech.

Roky uplatňování velkých slev a prodeje celých vozových parků, zejména ve Spojených státech, zanechaly na Nissanu dojem levné značky, podepsaly se negativně na zisku a snížily cenu vozů Nissan při opětovném prodeji, poznamenala agentura Reuters.

Automobilka nyní zavádí plán obnovy, v jehož rámci plánuje do roku 2023 propustit téměř desetinu pracovní síly a snížit celosvětovou výrobu svých vozidel o deset procent. Chce tak snížit náklady, které podle ní pod Ghosnovým vedením neúměrně narostly.

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.