Automobilový trh v Česku se v září odrazil ode dna, vrací se do normálu?

19.10.2020 | , Finance.cz
Spotřebitel


Mnoho oborů lidské činnosti si v letošním roce sáhlo na dno, mezi nimi figuroval i automobilový průmysl. Zavřené továrny, prodejny aut, autoservisy, zrušené světové autosalony…, to vše zasadilo tomuto odvětví tvrdou ránu.

A lepší to nebylo ani na trhu ojetých vozů, kam letos vůbec nedorazil tok vozů z autopůjčoven tvořící značnou část sortimentu. Výsledkem jsou dlouhé čekací lhůty a značně prořídlá nabídka vozů. Ani na straně poptávky to ovšem není žádná sláva. Firmy přestaly utrácet a šetří rozpočty, aby měly na platy zaměstnanců. Podobně je na tom i soukromý sektor, který z obavy z toho, co přijde, drží to, co mu zbylo na bankovních účtech na horší časy. I když ne vždy, jak tvrdí ředitel značky Peugeot v ČR, Marco Venturini: „U mnoha klientů krize rozhodnutí o nákupu vozu uspíšila. Mají peníze, raději koupí hned, protože neví, co bude dál. Firemní klientela naopak rozhodnutí oddaluje. Firmy se ale značným způsobem podílejí na prodejích aut a samozřejmě nejen našich. Pokud nezačnou investovat do obnovy a rozšíření vozových parků, zřejmě budou mít automobilky problém.“ 

Na druhou stranu jsou zde náznaky, že se automobilový trh začíná z masivního propadu vzpamatovávat. V září totiž poprvé v letošním roce trh zaznamenal oproti loňsku nárůst. Některé automobilky dokonce hlásí, že konec roku by mohl automobilový trh rozhýbat tak, že se podaří ztráty z velké části eliminovat. Nejlépe se z propasti šplhá právě Peugeot. V září tato francouzská automobilka potřetí za sebou obsadila třetí místo v žebříčku značek, přitom v minulém roce byla až pátá. Současně realizovala největší podíl na trhu za posledních deset let. Na trhu užitkových vozů sesadila z trůnu svého odvěkého německého rivala a stala se opět nejprodávanější značkou užitkových vozů v Česku. Do konce roku hledí ředitel Peugeotu s optimismem: „Pokud nám znovu nezavřou prodejny aut a servisy, můžeme doufat v návrat k prodejům, na které jsme byli zvyklí z dob před Covidem,“ říká Marco Venturini. „Naše koncese si sice prošly obtížným obdobím, ale naše prodejní síť dokázala, že je stabilní a silná. Žádný z koncesionářů tak nemusel čelit výrazným či dokonce existenčním problémům.“

Zdá se tedy, že trh se vzpamatovává a klientela se vrací. Budou ale zákazníci stejní jako dřív, nebo se změní? Podle Venturiniho se zákaznické chování určitým způsobem změnilo. Mnoho aktivit spojených s nákupem vozu se přesunulo na internet. „Klienti dnes málokdy obcházejí showroomy a okukují auta. Dnes kupující ví přesně, co chce. Domluví si schůzku s prodejcem. Přijde, projede se, podepíše objednávku a pak už jen přijde vyzvednout vůz. Nicméně auto stále zůstává produktem, který si zákazník chce osahat, vyzkoušet, nechat si vysvětlit jednotlivé funkce. I když dnes velká část komunikace klient-prodejce probíhá telefonicky nebo on-line, showroomy a prodejci jsou stále nenahraditelnou částí celého řetězce. Ještě jsme auto výhradně přes internet neprodali,“ dodává Venturini.

Zda pozitivní prodejní trend, který se objevil v září, bude pokračovat, se ukáže až v následujících dnech. Nicméně známky zlepšení tu rozhodně jsou, a to je dobrá zpráva! Nejen pro automobilový průmysl.



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: Spotřebitel