Pravidla pro odstoupení od smlouvy upravuje v Česku nový občanský zákoník a zákon o ochraně spotřebitele. Možnost odstoupit od kupní smlouvy přichází na řadu až tehdy, když nejde vadu opravit ani výměnou za nové zboží. Prodávající také může odmítnout opravu věcí v případě, že by to pro něj znamenalo vysoké náklady.
V jakých dalších případech lze uplatnit odstoupení od smlouvy?
Při opakující se stejné vadě může spotřebitel požadovat vrácení peněz
Podle nového občanského zákoníku má spotřebitel právo odstoupit od smlouvy v takovém případě, když se vada na zboží objeví opakovaně. Vada se tedy musí objevit minimálně dvakrát. Podle České obchodní inspekce (ČOI) je potřeba ke každému případu přistupovat samostatně. „Je vždy nutné vždy posoudit individuální okolnosti jednotlivých případů. V odůvodněných případech bude možné odstoupit již v případě druhého výskytu stejné vady,” uvedl na dotaz redakce Finance.cz František Kotrba, tiskový mluvčí ČOI.
Vrácení peněz mohou spotřebitelé požadovat i v jiných případech
Spotřebitelé mohou požadovat vrácení peněz i v jiných případech. Prodávající musí vadu odstranit v přiměřeném čase po tom, co na ni kupující upozorní. Přitom by měl postupovat tak, aby kupujícímu co nejméně zkomplikoval situaci.
Zohledňuje se tak, o jakou věc jde a k čemu ji kupující potřebuje. Pokud v této dohodnuté době prodávající není schopen závadu opravit, pak má spotřebitel právo na odstoupení od smlouvy, tedy vrácení kupní ceny výrobku. Podle ČOI je doba na vyřízení 30 dnů nebo jiná doba dohodnutá lhůta mezi kupujícím a spotřebitelem.
Právo na odstoupení mají spotřebitelé i tehdy, pokud je prodávající nevyrozumí o tom, že je zboží opraveno a připraveno k vyzvednutí.
Kdy je obchodník povinen spotřebiteli kupní cenu vrátit?
Pokud se kupující rozhodne odstoupit od smlouvy, prodávající mu musí vrátit peníze bez zbytečného odkladu – buď hned po převzetí zboží zpět, nebo jakmile kupující prokáže, že zboží už odeslal.
Při nevýznamné vadě vrácení peněz nenáleží
Objeví-li se drobné vady, které nemají vliv na funkčnost věci, nelze od smlouvy odstoupit. Zpravidla se jedná o estetické vady. Je ovšem na prodávajícím, aby prokázal, že vada je nevýznamná, a tedy není nárok na vrácení peněz.
Tip: Za kilo, nebo za sto gramů? Jaká pravidla platí pro uvádění cen v obchodech
Místo vrácení peněz lze požadovat i slevu
V situacích, které jsme v textu uvedli, lze místo odstoupení od smlouvy zvolit také přiměřenou slevu a věc si ponechat. „Tato varianta je ovšem vhodná jen tehdy, pokud lze vadnou věc i nadále používat za účelem, ke kterému jste ji koupili. Výše slevy se určí rozdílem mezi hodnotou vadného zboží a zbožím bez této vady. Prodávající vás musí o vašich právech z vad zboží řádně informovat,” informuje ČOI spotřebitele na svých webových stránkách.
Obchodník vrácení peněz odmítá? Můžete se obrátit na ČOI
V případě, že kupující nehodlá zamítnutí odstoupení od smlouvy řešit soudní cestou, může zvolit mimosoudní řešení tím, že se obrátí na Českou obchodní inspekci. „V případě, že se jedná o dodavatele, který sídlí v některé ze zemí EU, může se obrátit na Evropské spotřebitelské centrum při ČOI. V případě trvajícího sporu může využít např. posudku odborného znalce, případně řešit spor občanskoprávní cestou,” dodal pro Finance.cz František Kotrba, tiskový mluvčí ČOI.
Návrh na vyřešení sporu mimosoudní cestou můžete podat prostřednictvím tohoto odkazu. K návrhu nezapomeňte přiložit všechny dokumenty, které se týkají neúspěšného řešení sporu, tak jak je uvedeno přímo na webové stránce.
Čtěte také:
Koncesionářské poplatky se zvýšily. Kdy a jak si nastavit novou výši platby
Lidl láká na další Retro týden. Na historické obaly sází už deset let
Zálohování PET lahví a plechovek příští rok nejspíš nezačne. Do budoucna se mu však Česko nevyhne