Vláda připravuje výrazné navýšení platů pro zaměstnance ve veřejných službách a správě i pro státní zaměstnance (nařízení vlády č. 341/2017 Sb. a nařízení vlády č. 304/2014 Sb.). Týkat se to má například pracovníků úřadů, sociálních služeb, kultury, zdravotnictví, ale i například nepedagogických pracovníků a nezdravotnického personálu.
- Platy mohou vzrůst až o 13 %
- 6 možných variant zvýšení
- Zaměstnanci kvůli nízkému platu utíkají do soukromé sféry
- První změnu zaměstnanci uvidí už ve výplatě za leden
Důvodem k navýšení je dle MPSV dlouhodobý pokles reálných platů, způsobený inflací, a také snaha zvýšit konkurenceschopnost veřejného sektoru, který kvůli nízkým platům ztrácí schopnost přilákat a udržet kvalitní pracovníky.
Změna také reaguje na nedávné zvýšení platů u příslušníků bezpečnostních sborů a armády. Jedná se o tyto změny:
-
od července 2025 byl navýšen stabilizační příspěvek hasičům a policistům o 3 000 Kč,
-
vojákům se zvýšily tarify o 7,5 % (nižší hodnosti) a 5 % (vyšší hodnosti) a navýšil se příspěvek na bydlení,
-
od ledna 2026 mají tyto složky obdržet další zvýšení tarifů.
Platy ve veřejné správě jsou ale z jednoho rozpočtu, a proto je žádoucí, aby valorizace probíhala rovnoměrně napříč celým státním sektorem.
Platy mohou vzrůst až o 13 %
V návrhu MPSV je několik variant navýšení, které se liší mírou valorizace základních a ostatních tarifů. Změny mají platit od 1. ledna 2026. Nejvyšší navrhovaná varianta (VI) počítá s nárůstem až o 13 % pro nejnižší tarify, což může v praxi znamenat 2 000–3 500 Kč měsíčně navíc.
6 možných variant zvýšení
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zdroj: Návrh MPSV
Zaměstnanci kvůli nízkému platu utíkají do soukromé sféry
Platy ve veřejném sektoru dle návrhu vyhlášky dlouhodobě nestačí držet krok s rostoucími cenami. Reálné příjmy zaměstnanců klesají a státní instituce kvůli tomu těžko hledají nové lidi – soukromé firmy často nabídnou víc. Některé tarify jsou navíc tak nízké, že nedosahují ani minimální nebo zaručené mzdy, takže zaměstnavatel musí doplácet rozdíl, a to i v případě, že už má zaměstnanec osobní příplatek nebo ne.
Například dva lidé na stejné pozici mohou mít reálně stejný plat, i když jednomu byl přiznán osobní příplatek a druhému ne. Rozdíl se totiž „smaže“ doplatkem. Podobně dochází k vyrovnání platů i mezi různými platovými třídami – zaměstnanec s nižší kvalifikací tak může dostat stejně jako ten s vyšší odborností a praxí, pokud jim plat doplácí stát do stejné zákonné hranice.
Celý systém je navíc nepřehledný – existuje příliš mnoho různých tabulek, což vede k výjimkám a nerovnostem v odměňování. Navrhovaná valorizace má přispět k tomu, aby se tyto situace postupně omezily a aby bylo možné zaměstnance férově a předvídatelně odměňovat.
Tip: Práce za minimální mzdu těsně před důchodem: dobrý nápad, nebo razantní snížení penze?
První změnu zaměstnanci uvidí už ve výplatě za leden
O konečné podobě valorizace vláda rozhodne během podzimu 2025. Změny však mají začít platit od 1. ledna 2026, bez ohledu na to, která varianta nakonec projde. Zaměstnancům tak dorazí vyšší plat v únoru, kdy jim zaměstnavatelé posílají výplatu za leden.
Až o 13 % by se mohly platy navýšit státním zaměstnancům dle nařízení vlády č. 304/2014 Sb. (referenti, náměstci, úředníci na ministerstvech apod.).
V případě, že by tato varianta byla schválena, vypadala by výše platů následovně.
|
|
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zdroj: Návrh MPSV
Dalším pracovníkům, kteří nespadají pod nařízení vlády č. 304/2014 Sb., ale pod nařízení vlády č. 341/2017 Sb., konkrétně pod § 5 odst. 1, by se rovněž zvýšil plat o 13 %. Jedná se zejména o nepedagogické pracovníky (uklízečky, kuchařky, vrátní), nezdravotnické pracovníky ve zdravotnických zařízeních, pracovníky neziskových organizací a všech, kteří podle § 5 nespadají pod jiný platový tarif.
|
|
|
|||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zdroj: Návrh MPSV
Všech 6 variant naleznete přímo v návrhu MPSV.
Čtěte také:
Novela zákoníku práce: Upravený způsob stanovení průměrného výdělku
Služba nebo pohotovost? Soud řešil, kdy má hasič nárok na plný plat