Mohutný čtyřprocentní nárůst zažila během včerejšího obchodování platina. Na nejvyšší hodnotu za poslední tři týdny se vrátila díky rozhodnutí výrobců automobilů, že v rámci snižování výdajů na kontrolu emisí začnou preferovat ze dvou možných kovů právě platinu.
Rozdíl skoro dvaceti procent mezi zhodnocením palladia a platiny za posledních dvanáct měsíců dal jasný signál pro volbu "bílého zlata". Posílení palladia o 75 procentních bodů během roční periody přece jen u kupců nenalezlo takové pochopení jako 56 procent, o které zhodnotila ve stejně dlouhém období platina. Oba kovy jsou používány v automobilových katalyzátorech a je možno je i vzájemně zaměnit. Přesto jsou obvykle využívány ve variantách motoru
, kde je jejich efektivita vyšší, tzn. palladium v klasických benzínových motorech, naopak platinu vozí ve svých katalyzátorech auta s dieselovým pohonem."Na trhu existuje k platině velmi pozitivní vztah," tvrdí Jeremy Coombes, manažer Johnson Matthey, "a pokud automobilky vyhlásí, že omezují používání palladia, znamená to, že buď budou víc šetřit, nebo budou kupovat více platiny." První konkrétnější krok udělal již General Motors, který vyhlásil plán na snížení používání palladia do roku 2002 o 30 procen
t. Na základě těchto fakt i následných spekulací při včerejším obchodování platina posílila o 23,75 USD, což znamená 4,5procentní růst, který ji ustavil na hladinu 555,5 dolaru za unci.Zdroj: HN z 23. 02. 2000