Na úseku zdravotnictví ministerstvo zdravotnictví předložilo 14 novel a 15 nových zákonů a úmluv. Z tohoto počtu vyšlo dosud 18 zákonů ve Sbírce zákonů, 3 byly zamítnuty, 1 vzat zpět, 6 je v tuto chvíli v tzv. legislativním procesu a 2 už nebudou doprojednány.
Jde o zákon o zdravotní péči upravující druhy a formy zdravotní péče a o zákon o zdravotnických zařízeních a veřejných službách ve zdravotnictví upravující druhy zdravotnických zařízení a podmínky jejich provozování a dále veřejné služby a správu. Tyto zákony byly připraveny exministryní doc. Emmerovou a PK KSČM je podporoval.
Poslaneckých návrhů bylo ve výboru projednáváno 7, z nichž zatím vyšly ve Sbírce 2. Z pohledu PK KSČM je nyní důležité, aby bylo v PS přehlasováno veto Senátu, případně i prezidenta ke sněmovnímu tisku č. 810, což je návrh zákona o veřejných neziskových ústavních zdravotnických zařízeních, který jsme předložili s kolegy z ČSSD.
Našim cílem bylo spolupracovat na vytvoření páteřní sítě a kategorizaci veřejných zdravotnických zařízení a na průhlednosti a stabilizaci veřejných financí ve zdravotnictví. Máme za to, že celý zdravotní systém potřebuje více průzračnosti a pořádku, aby se vyjevily černé díry, kudy zbytečně odtékají potřebné společné finanční zdroje. Že se některým tento přístup nelíbí, je zřejmé a dává to hlasitě najevo.
Konstatuji, že dle mého názoru jde některým představitelům zdravotnických organizací především o zajištění svého podílu na veřejných zdrojích a jeho zvyšování např. prostřednictvím zvyšování spoluúčasti pacientů. Až v druhé řadě je tento problém přenesen do politické roviny a nevybíraného až lživého předvolebního boje.
Je snad specifikou českých poměrů, že nejhlasitěji se ozývají ti, jejichž postavení ve společnosti není nejhorší, a tito si berou za rukojmí právě ty, kteří by měli svůj postoj nahlas, masově a organizovaně veřejně projevit.
Na úseku sociální politiky a zaměstnanosti předložilo ministerstvo práce a sociálních věcí 21 novel a 18 nových zákonů a úmluv. Rovněž neberu v úvahu doprovodné zákony a státní rozpočet. Z toho dosud vyšlo ve Sbírce 20 nových zákonů, 3 byly zamítnuty, 2 vzaty zpět a 14 je ještě v legislativním procesu. Již jsme si pomalu zvykli, že mimo tři čtení v PS hlasujeme ještě o vetech Senátu a nezřídka i prezidenta.
Poslaneckých návrhů bylo ve výboru projednáno 16, z nichž vyšlo ve Sbírce dosud 10. Z pohledu PK KSČM je úspěchem, že již nabyl platnosti náš návrh zákona, který novelizoval zákon o zaměstnanosti ve smyslu státní podpory zaměstnavatelů při zaměstnávání absolventů škol (k mé lítosti je však tato skutečnost médii a tedy i veřejností dosti pomíjena). Doufám, že obdobný úspěch ještě zaznamenáme u našich návrhů, které řeší spravedlivější valorizaci důchodů a nerovnoprávné postavení tzv. slovenských důchodů pobíraných českými občany.
PK KSČM podpořil všechny pozměňovací návrhy, které byly ve prospěch sociálně slabších občanů a nebo podpoří zvýšení porodnosti a vylepší tak demografickou situaci. Nesouhlasili jsme s omezováním dávek státní sociální podpory (např. zrušení příspěvku na dopravu), se zhoršováním podmínek pro občany v důchodovém a nemocenském pojištění v rámci tzv. balíčkových reforem, kde nebyly naše návrhy akceptovány.
Zodpovědně a aktivně jsme přistoupili při ostatních reformách sociálního zákonodárství.
• U zákoníku práce a zákonu o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci jsme dbali na to, aby se nezhoršila právní ochrana pracujících a reagovali jsme i na názory odborů.
• U zákona o existenčním a životním minimu jsme iniciovali zvýšení základní částky z 2.880 na 3.126 Kč.
• U zákona o pomoci v hmotné nouzi jsme respektovali snahu zamezit zneužívání sociálních systémů a iniciovali jsme ochranu invalidů a seniorů.
• U zákona o sociálních službách jsme respektovali přání různých organizací a kladně jsme hodnotili to, že peníze jdou přímo k potřebným, a iniciovali jsme zvýšení hranice nejnižší podpory z 1.500 na 2.000 Kč (máme jen obavu, aby konkurence poskytovatelů a reklamní boj na trhu o potřebného nebyly nakonec na úkor kvality služeb).
• U zákona o nemocenském pojištění jsme iniciovali zabránění další redukci – snížení dávek a posílení zásluhovosti s udržením solidarity.
• U zákona o úrazovém pojištění jsme podpořili jeho návrat do sociálního pojištění spravovaného ČSSZ a iniciovali nesnižování základních náhrad.
• Nepodpořili jsme další legislativní proces, který by přispěl k oslabení státního pilíře důchodového systému a k dalšímu zvýšení věkové hranice odchodu do důchodu. Je zásluhou KSČM, že tento proces nebyl dosud zahájen (tato zásluha KSČM byla též hrubě opomíjena naprostou většinou sdělovacích prostředků).
Problémem celého sociálního a zdravotního systému je jeho financování v budoucnu. Politické strany se předhánějí, kdo více sníží daně, o kolik kdo sníží odvody do pojistných systémů a dokonce, na jak velké částce se tzv. zastropují tyto odvody tak, aby vícepříjmoví občané snížili svůj podíl v solidárních systémech.
KSČM nesouhlasí se snižováním solidarity a s pasivní sociální politikou, která řeší jen přidělování a reálné snižování různých sociálních dávek. Jediná cesta k úspěchu je aktivní politika, která povede k stabilnímu ekonomickému růstu a růstu zaměstnanosti a solidní odměně za práci. Tak stát ušetří na mandatorních sociálních dávkách a získá na straně příjmů nové daně, současně se zvýší kupní síla obyvatel a celkovým efektem bude pak uvolnění státních prostředků na podporu různých jiných programů a celková spokojenost obyvatelstva.
Příklad:
1 zaměstnaný, při hrubé mzdě 12.000 Kč představuje odvod do systému sociálního a zdravotního zabezpečení ročně 62.000 Kč. U 100.000 zaměstnaných už jde o 6,2 miliardy Kč a u 300.000 zaměstnaných o 18,6 mld. Kč + daně.
Přitom víme, že stát vynakládá na pasivní politiku zaměstnanosti, tedy na podpory nezaměstnaným na 1 nezaměstnaného přes 180.000 Kč ročně, což činí u 100.000 nezaměstnaných 18 miliard Kč a u 300.000 nezaměstnaných již 54 miliard Kč!
Proto KSČM považuje za určující řešení nezaměstnanosti. Máme za to, že je nezbytné zahájit za účasti všech relevantních subjektů Celonárodní program zaměstnanosti s cílem vytvořit dlouhodobě 300.000 nových pracovních míst tak, jak bylo projednáváno ve Výkonném výboru i ÚV KSČM.
Chápejme tedy tato slova jako výzvu ke spolupráci na Celonárodním programu zaměstnanosti se všemi stranami, které jsou či budou v PS.



Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
