Internetová panika k nám nedoléhá

14.07.2000 | ,
Domovská stránka


perex-img Zdroj: Finance.cz

Přestože americkou internetovou horečku vyléčila probíhající korekce cen <!-- #9 --> <a href="." oldjava="('/moduly/modulzprava_velky/napoveda.phtml?language=1&id_kod=9',243,420,'no')">akcií</a> technologických titulů, zájem investorů o internet neopadá

Přestože americkou internetovou horečku vyléčila probíhající korekce cen technologických titulů, zájem investorů o internet neopadá. To potvrzují i čeští internetoví podnikatelé. Žádné investorské zdrženlivosti si totiž nevšimli.

Americká internetová bublina splaskla, nadšení v

ystřídala hysterie. Mnoho investorů přehodnocuje své investice do IT, neboť pohádkové zisky přes 300 %, kterých dosahovali během několika týdnů po IPO (primární emise akcií), se začínají stávat minulostí. Asi tak je možné ve stručnosti shrnout poslední dobou často prezentované dění v kolébce e-byznysu - Spojených státech amerických. Skutečnost je však jiná. Důvodem poklesu cen technologických není podstata či dokonce někdy uváděná prázdnost pojmu e-byznys, ale spíše vychladnutí amerického investičního temperamentu. Investoři se již pomalu začínají vzpamatovávat z internetového boomu, kdy dali peníze komukoli, kdo je ohromil skloňováním pojmů e-business, B2B (business to business), B2C (business to consumer). Při posuzování projektů je začíná zajímat zejména jejich budoucí ziskovost.

Peněz je dost

Na otázku, zdali je v současnosti nouze o investice do internetu, se Ekonom snažil najít odpověď na pravidelném pražském setkání internetových podnikatelů, investorů a konzultantů nazývaném First Tuesday (www.firsttuesday.cz). Výsledek? Zájem o investice neopadá, pokud přinesete dobrý byznys plán, investoři vám "urvou" ruce.

"Situace s investováním do internetu není v USA určitě tak dramatická, jak se o tom snaží v poslední době reportovat média. Jednotlivé internetové projekty začínají krystalizovat a díky tomu dochází k přehodnocování byznys modelů, na kterých je založené financování. Nicméně ani tak není důvodu k panice," říká Ivan Martinovský z 2gether.com, který žije v Silicon Valley a líheň internetu má

kousek od domova. Ochladnutí investičního zájmu o internet si nevšiml ani Bronislav Špaček, manažer českého internetového obchodního domu Shop.cz. "Ze svého pohledu musím říci, že alespoň v našem podnikání neregistruji žádnou změnu investiční nálady. Pravda, sice již máme zainvestováno, ale přesto jsme s našimi investory neustále v kontaktu. Žádné ochabnutí zájmu o investice z důvodu propadu amerických technologických u nich necítím," říká Špaček.

Zákon trhu

Proces korekce internetových titulů se dá přirovnat k průmyslové revoluci. Tehdy také každý s nadšením stavěl továrny, ovšem za čas přišel ke slovu zákon trhu a přežili jen ti nejlepší. V Americe to platí dvojnásob. Například v Silicon Valley vzniká několik stovek internetových firem za měsíc, přičemž ceny jejich po vstupu na burzu rostly několikanásobně. Je proto jasné, že se musí nyní vytřídit, aby přežily zas jen ty nejlepší. Internetové podnikání má však od toho klasického jednu výraznou odlišnost. V současnosti není ziskové a je založeno

pouze na očekávání investorů. To však neovlivňuje jen nálada na burze, která byla v minulých letech velmi pozitivní, ale třeba i penetrace internetu mezi občany. Pokud nebude například v České republice na konci roku 2000 využívat internet 30 % populace, těžko může prorazit byznys plán, který předpokládal výraznější nárůst - více zákazníků. V poslední době prezentované problémy největšího virtuálního obchodního domu Amazon.com (Ekonom 26) jsou toho jednoznačným důkazem. Klesla tržní kapitalizace (ohodnocení na burze) Amazonu během jednoho dne o tři miliardy dolarů proto, že je jeho byznys plán špatný? Nikoli, byla to reakce na nelichotivou studii finančních výsledků či spíše finančního potenciálu Amazonu, kterou vypracoval Ravi Suria ze společnosti Lehman Brothers. Akcie se samozřejmě okamžitě propadly. Z toho se však nedá vyvozovat, že podstata podnikatelského záměru Amazonu je špatná.

Evropa jede

Evropský kontinent postihnou s největší pravděpodobností americké výkyvy investorských nálad minimálně. Důvodů je celá řada. Američtí internetoví investoři téměř neinvestují do států vzdálenějších, než je východní pobřeží USA. Kromě toho jsou v důsledku poklesu cen technologických již poučeni, že jejich očekávání byla přehnaná. Z toho se dá vyvozovat, že budou napříště obezřetnější. Koneckonců londýnští strážci riziko-vého kapitálu, z jejichž kapes se financuje většina evropských internetových projektů, byli při posuzování podnikatelských záměrů vždy opatrnější. Získání financí na investici do internetu

bylo v evropských podmínkách vždy o něco složitější a hlavně trvalo déle. "Přijel jsem sem, abych zjistil, jaké jsou zde možnosti pro podnikání na internetu. Mám několik projektů, které bych tady chtěl rozjet, a tak sonduji prostředí v českém e-byznysu. Zatím se sice jen rozhlížím, ale cítím, že nálada investorů tu je dobrá a prostor pro realizaci projektů poměrně slušný," komentuje své první pocity z ČR na setkání First Tuesday Ivan Martinovský.

Zdroj: Ekonom 28/2000

Autor článku

 

Články ze sekce: Domovská stránka