Úřad pro dohled nad družstevními záložnami prodlužuje v problémových kampeličkách nucené správy, omezení a zákazy činnosti. Situace v sektoru se nelepší. Proč se masivně nerozběhnou konkurzy a vyrovnání, případně likvidace?
Hlavním současným problémem peněžního družstevnictví je nedostatek prostředků ve Fondu pojištění vkladů členů družstevních záložen (dále jen Fondu). Ten má v současnosti k dispozici asi 30 mil. Kč. Hodnota potenciálně ohrožených vkladů však dosahuje 8,8 mld. Kč, které náleží asi 105 000 členů družstevních záložen. Průměrná výše jednoho ohroženého vkladu se pohybuje kolem 83 810 Kč. Zkrátka a dobře Fond nemá peníze na výplatu.
Na insolventnost se nepamatuje
Podle zákona o spořitelních a úvěrních družstvech jsou pojištěny vklady družstevníků do 80 % jejich hodnoty, maximálně však do 100 tisíc Kč. Náhrada za pojištěný vklad se poskytne, pokud Fond obdrží písemné oznámení Úřadu pro dohled nad družstevními záložnami (dále Úřadu), že daná základn
a není schopna dostát svým závazkům vůči vkladateli. Zákon však nikterak neřeší otázku insolventnosti Fondu.Podle znění platného do května letošního roku činil roční příspěvek družstevní záložny do fondu 0,3 % z objemu korunových vkladů, u kterých je známo jméno, příjmení, adresa a datum narození vkladatele k 31. 12. uplynulého roku. Toto znění dovolovalo, aby záložny jednorázově ke konci roku snižovaly objem členských vkladů a platily tak nižší příspěvky.
Novela zákona, jež nabyla účinnosti 1. 5. 2000, proto stanovila, že roční příspěvek družstevní záložny do Fondu činí 0,5 % z průměru objemu vkladů za předchozí kalendářní rok včetně úroků, na které vznikl vkladatelům nárok v předchozím kalendářním roce. Průměrný objem pojištěných vkladů se přitom propoč
ítává podle čtvrtletních stavů pojištěných vkladů v předchozím kalendářním roce. Zákon dále konstatuje, že družstevní záložna nesmí provádět převody mezi vkladovými nebo jinými účty nebo uzavírat takové smlouvy o pojištěném vkladu nebo vykonávat jiné obdobné činnosti, které způsobují při propočtu čtvrtletních stavů pojištěných vkladů snížení uvedeného ročního příspěvku. V takovém případě Úřad provede příslušný propočet a nařídí družstevní záložně doplatit příslušný rozdíl. Podle novely se tyto příspěvky poprvé vyberou až za letošní rok. Krátkodobě tedy novela peníze Fondu nezajistí.Ani z dlouhodobého hlediska novela současný katastrofální nedostatek prostředků neřeší: příjmy Fondu se zvýší maximálně o několik desítek milionů korun. Je přitom zajímavé, že novela zákona o peněžních družstvech neobsahuje ani ustanovení, které existuje v zákoně o bankách, totiž že v případě, kdy prostředky Fondu nepostačují k vyplacení zákonem stanovených náhrad, poskytne 50 % z potřebné finanční částky stát ve formě návratné f
inanční výpomoci a zbylých 50 % ČNB ve formě bezúročného úvěru. Novela pouze konstatuje, že v případě nedostatku peněz ve Fondu se příspěvek pro rok následující po roce, ve kterém nepostačovaly prostředky k vyplacení zákonem stanovených náhrad, zvyšuje na trojnásobek procentní sazby. Opět se jedná o řešení v řádu pouze desítek, případně stovek milionů korun, nikoliv však miliard, které dnes scházejí.Pojištěni u špatné pojišťovny
Přes 70 % družstevníků si v záložnách uložilo do 125 tisíc Kč. Předpokládali tedy, že v případě potíží záložny dostanou většinu svých uložených peněz zpět a že přijdou maximálně o 25 tisíc Kč. Stát se zákonem zaručil, že na 80 % vkladu mají členové družstev nárok a musí svůj slib splnit. Pokud by tak neučinil, rázem by poklesla důvěra v jeho sliby. Tento pokles by se přitom netýkal pouze členů družstev, ale nesplnění slibu by se odrazilo i v chování institucionálních a dalších investorů.
Neobstojí námitka, že členové družstev mohli na rozdíl od vkladatelů bank hospodaření záložen ovlivňovat. Je sice pravdivá, ale pouze částečně, protože u řadového člena se nutně musela projevit informační asymetrie: o řadě rozhodnutí se dozvídal ex post, navíc je mohl změnit prakticky pouze na členské schůzi, kde má každý člen jeden hlas, bez ohledu
na výši svého vkladu. Ale i pokud připustíme odpovědnost členů za hospodaření záložny, stále zůstává faktem, že na výplatu pojištěných vkladů mají nárok. Ministr financí P. Mertlík jejich situaci přirovnal ke klientům, kteří jsou pojištěni u špatné pojišťovny.Dluhopisy neprošly
Vláda si je nedobré situace Fondu vědoma. Předložila proto minulý týden ve zkráceném projednávání (kdy se zákon schvaluje rovnou v prvním čtení) Poslanecké sněmovně návrh zákona o státním dluhopisovém programu, na jehož základě měla získat 6 mld. Kč a ty pak poskytnout Fondu jako návratnou finanční výpomoc. Podle údajů vlády další asi 2 mld. Kč lze získat z konkurzních, vyrovnávacích nebo likvidačních řízení.
Návrh dluhopisového zákona však neprošel. Zejména poslanci ODS namítali,
že mezi přijetím zákona a vydáním dluhopisů uplyne nějaký čas, který bude znamenat další oddálení problémů. Poslanec M. Kocourek prohlásil, že poslanci nebyli dostatečně ministrem financí informováni, jak tyto státní peníze budou kontrolovány, jak bude kontrolována jejich distribuce, jakým způsobem se bude stát přímo podílet na kontrole užití těchto peněz, případně na likvidaci či bankrotu kampeliček. Podle jeho slov by Sněmovna poskytla státní peníze, nicméně účast státu v procesu likvidace a bankrotu kampeliček by byla velmi omezená, pouze prostřednictvím dohledu nad družstevními záložnami, s kterým jsou velmi problematické zkušenosti.Místo vládního návrhu zákona prosadila Sněmovna usnesení, ve kterém žádá vládu České republiky, aby při získání finančních prostředků na poskytnutí návratné výpomoci Fondu pověřila Konsolidační banku uzavřením smlouvy o poskytnutí této výpomoci. Maximální výše této transakce má činit 6 miliard korun, přičemž vypořádání výplat náhrad členům družstevních záložen by mělo probě
hnout do 31. října 2000.Stejně bude ztráta
Usnesení Sněmovny má pouze doporučující charakter. Vzhledem k neschválení dluhopisového zákona však vláda příliš dalších možností nemá (zbývá ještě použití některých státních finančních aktiv, například prostředků z malé privatizace, toto řešení však vláda zatím odmítla).
Obecně je přitom víceméně jedno, které řešení bude zvoleno. V každém případě dojde k růstu dluhu veřejných rozpočtů. Pokud Konsolidační banka skutečně poskytne Fondu návratnou finanční výpomoc, bude muset tento úvěr klasifikovat jako ztrátový, protože jeho návratnost nelze reálně očekávat. Úvěr tak bude muset být stoprocentně vyoprávkován, čímž se zvýší ztráta Konsolidační banky. Ta se pravděpodobně bude řešit, byť s časovým odstupem, nějakým st
átním dluhopisovým programem. Ať již bude zvoleno jakékoliv řešení, jednat je nutno rychle. Na dvě záložny byl již prohlášen konkurz. V případě Živnostenského spořitelního a úvěrního družstva musí družstevníci nejpozději do 31. 8. prokázat svůj nárok na výplatu vkladu z Fondu. Podle ministra Mertlíka se výplata týká 11 tisíc družstevníků, 21 tisíc účtů a celkové částky zhruba 500 mil. Kč. Ani tuto sumu ovšem Fond nemá.Je přitom nutno ještě upozornit, že žádný z návrhů se explicitně nezabývá otázkou, jakým způsobem bude Fond návratnou finanční výpomoc splácet. Zdánlivě je vše jednoduché: příspěvek záložen do Fondu vzroste na 1,5 % (trojnásobek základní sazby). Už však bylo řečeno, že takto do Fondu přitečou maximálně stovky milionů korun. Zvýšený příspěvek
bude tedy nutno uplatňovat po řadu let. Navíc bezproblémové záložny, jež budou zvýšený příspěvek platit, tak budou potrestány za záložny, které se ocitly v potížích. Zvýšený pří-spěvek se pochopitelně bude vztahovat i na kampeličky, které případně teprve vzniknou.Obnovu ponesou již existující
Princip Fondu je sice založen na solidaritě dobrých kampeliček se špatnými, zvláště u případných nových kampeliček je však nespravedlnost zvýšeného příspěvku evidentní. Pokud už k ní dojde, měly by právní předpisy eliminovat působení problémových kampeliček. Zde je třeba upozornit, že ačkoliv po nabytí účinnosti novely zákona o spořitelních a úvěrních družstvech je ke vzniku nové kampeličky zapotřebí povolení vydávané Úřadem, u již existujících kampeliček byl Úřad pov
inen povolení automaticky vydat, pokud o něj záložny požádaly.Samozřejmě sice platí, že i tyto již existující kampeličky musí do tří měsíců od účinnosti novely (tj. do konce července) prokázat, že v jejich čele stojí odborně způsobilé a bezúhonné osoby, do jednoho roku od účinnosti zvýšit zapisované základní jmění na 500 tisíc Kč a do 18 měsíců od účinnosti ukončit své majetkové účasti v právnických osobách. I tak jsou ale záložny vzniklé před účinností novely vzhledem k tehdejší nedostatečné státní kontr
ole a k minulým dříve povoleným aktivitám (např. v podobě v minulosti založených dceřiných společností) potenciálně nejrizikovější částí sektoru.Do budoucna přitom, vzhledem k masivnímu poklesu důvěry veřejnosti v peněžní družstevnictví, zjevně nelze očekávat, že by vzniklo příliš nových kampeliček. Poněkud paradoxně tak nejrizikovější část sektoru - existující družstva - zároveň bude muset nejvíce přispět k obnovení důvěry. Přitom jasně platí: bez důvěry je další rozvoj sektoru nemožný. Je proto v zájmu
záložen vyhnout se jakýmkoliv ohrožujícím operacím, poskytovat o sobě co nejvíce informací, spolupracovat se státními orgány. Určitou nadějí může být, že, jak ukazují zkušenosti investičních společností a fondů, obnova důvěry je sice úkol obtížný, nikoliv však nemožný.K 8. červnu 2000 bylo založeno 141 družstevních záložen sdružujících 128 tisíc členů. (K 31. 12. 1999 vykázáno 127 030 členů) s celkovou bilanční sumou 10 miliard 478 mil. 233 tisíc Kč.
V obchodním rejstříku je zapsáno 125 záložen, z nichž 93 má souhlas Úřadu k činnosti a 32 kampeliček je zrušeno. Zrušeno je i 16 družstev, které byly v evidenci Úřadu a nebyly dosud do rej-stříku zapsány.
Zdroj: Ekonom 29/2000