Význam špičkových technologií v českém vývozu roste

22.11.1999 | ,
MAKRODATA A EU


Stále větší váhu ve vývozu z České republiky mají výrobky na špičkové technologické úrovni

Stále větší váhu ve vývozu z České republiky mají výrobky na špičkové technologické úrovni. Patří mezi ně zejména letecká a výpočetní technika, elektronika, ale i léčiva, jako je inzulin či různé vakcíny. Ještě v roce 1996 činily špičkové technologie zhruba šest procent celkového vývozu, letos jejich podíl stoupl na 7,1 procenta. Po loňském roce, kdy se význam takzvaných "hi-tech" výrobků v českém exportu snížil, je t

o návrat k příznivému trendu, který trvá již od roku 1993. Oproti vyspělým zemím světa však mají tuzemští výrobci stále co dohánět. V roce 1998 tvořily špičkové výrobky 12 procent vývozu Německa, ve Finsku díky mobilním telefonům 19 procent a v Japonsku dokonce čtvrtinu.

VYVÁŽET HI-TECH JE ZNAKEM VYSPĚLOSTI

"Vyváží-li země špičkové výrobky, vypovídá to hodně o tom, jak se dokáže přizpůsobit novým technologiím, jak vzdělané má pracovníky, na jaké úrovni je její věda a výzkum," říká ekonom Jozef Kovalovský z ČSOB. Podle něj však hodně záleží na tom, zda se v zemi výrobky skutečně vyvíjejí a vyrábějí, nebo zda se jen montují díly. "Například v továrnách v jihovýchodní Asii se vyrobí obrovské množství mikroprocesorů, ale neznamená to, že tomu odpovídá i vzdě

lání dělníků. Nadnárodní společnosti si často nechávají výzkumná centra ve svých mateřských zemích," dodává Kovalovský.

V případě České republiky jde podle analýzy ministerstva průmyslu a obchodu skutečně část vývozu špičkových výrobků na vrub montáže pro zahraniční společnosti. Příkladem je výroba mobilních telefonů pro Sagem či barevných televizorů pro Matsushitu. Stále větší význam však mají i domácí výrobci. "Růst hi-tech výrobků ve vývozu ovlivňuje mimo jiné modernizace českých tradičních firem, jako j

e TOS Varnsdorf, Tesla Praha či Eldis Pardubice, vyrábějící radary," vysvětluje mluvčí ministerstva Dagmar Plachá.

PRORAZIT NA SVĚTOVÉ TRHY NENÍ SNADNÉ

Pro TOS Varnsdorf představuje vývoz vodorovných vyvrtávaček, které podle třídění OECD patří mezi špičkové výrobky, 95 procent obratu. Ten přitom loni dosáhl zhruba půl druhé miliardy korun. "Hlavními odběrateli jsou Německo a Kanada. Jinak ale vyvážíme do celého světa. Například naší největší letošní zakázkou byly dodávky pro běloruský Belaz," říká Jaros

lav Holata z marketingového oddělení společnosti TOS Varnsdorf.

Zatímco varnsdorfská firma si musela hledat cestu na zahraniční trhy přes sítě různých obchodních partnerů, TTC Tesla Telekomunikace vyrábějící digitální ústředny, využila aliance s nadnárodním koncernem Marconi. "Tato spolupráce nám pomáhá hlavně při exportu do západní Evropy i do arabského světa," říká generální ředitel firmy Ivan Říčař. Ani se silným partnerem v zádech není pronikání na nové trhy snadnou záležitostí. "Při výběru dodavatelů,

které zákazníci mění jen neradi, panuje v telekomunikacích značná stervačnost. Protože nemáme zavedenou značku, musíme při soupeření s firmami jako Siemens či Alcatel nabídnout technicky srovnatelné výrobky, ale za nižší cenu. Při vstupu na nový trh je navíc potřeba absolvovat finančně nákladné homologační řízení," vysvětluje Říčař.

ROSTE VÝZNAM LETECKÉ TECHNIKY

Nejrychleji rostoucím odvětvím v oblasti hi-tech v České republice je letecký průmysl. Zatímco před třemi lety byl mezi špičkovými obory v objemu vývozu na pátém místě, letos poskočil již na místo třetí. V posledním roce vzrostl vývoz téměř o 60 procent. "Je to důsledek rozvíjející se mezinárodní spolupráce v leteckém průmyslu, která sahá od od výzkumu až po dodávky jednotlivých výrobků. Vývoz šp

ičkových technologií se sice u českých firem podílí na obratu jen menší částí, i zde se však již dosáhlo zajímavých úspěchů," míní prezident Asociace leteckých výrobců Milan Holl. Jako příklad uvádí společnost Mora Moravia, která byla loni vyhodnocena jako jeden z nejlepších dodavatelů amerického výrobce leteckých motorů AlliedSignal.

Zdroj: MF Dnes z 22. 11. 1999



Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU