Nepoctiví zprostředkovatelé energií znovu klamou lidi - nenechte se napálit

15. 7. 2025 11:15 | , Finance.cz
BYDLENÍ
perex-img Zdroj: Shutterstock

Energetický regulační úřad varuje před narůstajícím počtem stížností na nepoctivé zprostředkovatele energií, tzv. energošmejdy. Ti často obcházejí domácnosti i obce, slibují úsporu a tlačí na podpis smlouvy přímo na místě. Ve skutečnosti však lidé často končí s pokutou, poplatky navíc a zbytečnými problémy.

Podvodní prodejci většinou přijdou bez ohlášení, přesvědčují k podpisu smluv přímo na místě a dokumenty si rovnou odnesou. To, co ústně slíbí, ale často neodpovídá tomu, co lidé ve skutečnosti podepíšou.

Typický trik spočívá v tom, že zákazník má uzavřenou smlouvu s dodavatelem na dobu určitou. Pokud ji předčasně ukončí, čeká ho smluvní pokuta. Energošmejdi přitom tvrdí, že vše zařídí bez sankcí – což ale není pravda. Kromě pokuty pak lidé často musí zaplatit i odměnu zprostředkovateli.

„Problém je, když spotřebitel zprostředkovateli podepíše plnou moc a energošmejd mu na základě ní sjedná nového dodavatele, aniž by se ohlížel na trvající závazek u dodavatele stávajícího,“ upozorňuje Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ.
„Pokud na nás někdo tlačí, že podpis je nutný teď hned, je to už samo o sobě znamení, že nejedná v náš prospěch.“

Platíte i za nic

Další z častých praktik je, že si zprostředkovatel účtuje pravidelné poplatky – třeba i za nic. Mnozí lidé tak nevědomky platí každý měsíc nebo rok za služby, které nikdy nevyužili. To se netýká jen domácností, ale také obcí nebo podnikatelů. Právnické osoby totiž nemají možnost zprostředkovatelskou smlouvu vypovědět tak jednoduše jako běžní spotřebitelé.

„Setkáváme se s případy, kdy si zprostředkovatelé vyúčtují paušální částku, i když pro klienta nic neudělají,“ říká Martin Bortlík, ředitel sekce kontroly ERÚ.

Tip: Někteří dodavatelé energií nechtějí pustit zákazníky ke konkurenci. Jakými způsoby ukončit smlouvu bez sankce?

Pozor na staré smlouvy

Nebezpečí ale nepředstavují jen nové smlouvy. Problémy mohou vzniknout i kvůli těm uzavřeným před lety. Zprostředkovatel se může ozvat ve chvíli, kdy se zákazník rozhodne změnit dodavatele, a požadovat zpětně zaplacení „mimořádného bonusu“, který před lety poskytl. Takové smlouvy však často přestaly platit po červnu 2022, kdy došlo ke změně zákona.

 „Bránit se navíc mohou spotřebitelé i proti pokutám, pokud by jim je někdo chtěl na základě starých smluv vyúčtovat. Jestliže měly smlouvy zůstat v platnosti i po nabytí účinnosti tzv. zprostředkovatelské novely, museli by je zprostředkovatelé uvést do souladu s novým zněním zákona nejpozději do 30. června 2022. To velmi často neučinili, a smlouvy pak automaticky zanikly. Což znamená, že zanikl i závazek, ze kterého by pro ně vyplývala sankce, dodává Markéta Zemanová.


Čtěte také:

Aplikace eTurista měla od července hlídat ubytovatele. Zatím však zůstává jen na papíře

Máslo za dvacku, cigarety za třicet. Vzpomenete si, za kolik jste nakupovali v půlce 90tek?

Články ze sekce: BYDLENÍ