"Zatímco v roce 2021 ČNB nezaznamenala žádnou stížnost, v uplynulých šesti měsících se na ni obrátily stovky lidí, které se podvodníci snažili okrást o peníze prostřednictvím nevyžádaných telefonátů, e-mailů nebo dalšími způsoby," uvedla národní banka v tiskové zprávě.
Šejdíři zneužívají toho, že v době vysoké inflace a nejistoty z budoucího vývoje se lidé bojí o své úspory. Když jim pak někdo zavolá a představí se jako bankéř, mají tendenci dělat, co jim řekne.

Zdroj: Shutterstock
Podvodný volající pak vylekaného člověka přiměje třeba k vyzrazení přístupových údajů k účtu, nebo k odsouhlasení transakce v internetovém bankovnictví.
"Podvodníci se představují i jménem členů bankovní rady nebo zaměstnanců ČNB. Česká národní banka přitom tímto způsobem veřejnost nikdy nekontaktuje," zdůraznila banka s tím, že obětmi se stávají i počítačově gramotní a vzdělaní lidé.
A jak se nenechat napálit? Když vám někdo nevyžádaně volá kvůli vašim penězům, nespěchejte. Unáhlené rozhodnutí vás může při dnešních rychlých převodech peněz mezi konty stát i celoživotní úspory. Vždy si řekněte, že může jít o podvod a nesdělujte do telefonu ani dalších komunikačních kanálů žádné citlivé údaje.