Z Číny loni do Česka přišlo zboží za 127,8 miliardy Kč, oproti roku 2005 je to nárůst o třetinu. Podíl Číny na dovozu do Česka přesáhl šest procent. Naopak české firmy do Číny dovážejí zboží za téměř devět miliard korun a mají na čínském trhu ani ne půlprocentní podíl.
Na konkurenci z Číny si stěžují například obuvníci. Do Česka se každoročně dostane několik desítek milionů párů bot z Číny, které jsou mnohonásobně levnější než české výrobky. "Kombinace komunismu a kapitalistické ekonomiky je smrtelná pro řadu jiných ekonomik. Neplatí se tam daň z příjmů, sociální, nemocenská. My tomu můžeme se svými náklady těžko konkurovat," zhodnotil Grund. Situaci v obuvnictví zatím nepomohly ani přísné celní podmínky, které pro čínské dovozce obuvi nastavila Evropská unie.
Totéž, co trápí textilní průmysl, by mohlo brzo pocítit třeba strojírenství. Grund poukazuje na nárůst automobilového průmyslu v Česku. Česká ekonomika je podle něj na tomto odvětví čím dál závislejší. "Dovozem prvního čínského lidového automobilu to ale končí. Podle odhadů bude jeho cena na krámě kolem 100.000 korun," varoval.
Náměstek ministerstva průmyslu a obchodu Martin Tlapa vidí v čínském trhu spíš příležitost pro české podnikatele než hrozbu. "Řada zahraničních firem dnes přenáší výrobu do Číny, kde je levnější pracovní síla. To je ta správná cesta," tvrdí. Této možnosti využila například mladoboleslavská automobilka Škoda. Grund prosazuje vstup českých exportérů na zahraniční trhy s vlastními značkami. "Tato metoda je podle něj dražší, a ne vždy se to vyplatí, přesto je ze všech možností nejúspěšnější," řekl.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
