O českém přídělu emisních povolenek na léta 2008 až 2012 rozhodne Evropská komise v pondělí.
"Už jsou venku informace od Deutsche Bank, které ukazují, že tam (u emisních povolenek) dojde k výraznému škrtu," uvedl Bursík. Dodal, že podle předběžných informací zveřejněných na specializovaných internetových serverech by Česká republika mohla získat povolenky na 85 až 86 milionů tun emisí ročně; požadovala téměř 102 miliony tun.
Kvůli tomu se podle Bursíka o něco sníží například zisky energetické společnosti ČEZ, která s povolenkami obchoduje. "Poláci budou mít ještě výraznější škrt (emisních povolenek)," podotkl Bursík.
Ministr průmyslu a obchodu Martin Říman nedávno varoval, že pokud EK navrhovaný objem povolenek Česku skutečně sníží, může to poškodit konkurenční schopnost českého průmyslu i celou českou ekonomiku. Slovensko již za výrazné snížení emisního přídělu podalo na Evropskou komisi žalobu.
Bruselu se podle Lidových novin nelíbí, že česká vláda požádala o větší objem emisí CO2, než dosud české podniky vypouštěly do ovzduší. Vláda chce po komisi souhlas se 102 miliony tun emisí ročně, v letech 2005 až 2007 mají přitom české podniky k dispozici povolenky na 97 milionů tun. V roce 2005 jich využily jen na 82 milionů tun.
"Český požadavek není odůvodněný. Bude muset dojít ke snížení kvóty," řekl v únoru LN nejmenovaný zdroj v komisi z oddělení pro životní prostředí. Česká vláda zdůvodnila žádost o více povolenek na roky 2008 až 2012 tím, že v roce 2005 rostla domácí ekonomika pomaleji, takže spotřeba emisí neodpovídala její reálné síle. Brusel ale tvrdí, že když se státy EU zavázaly bojovat s globálním oteplováním, měly by emise snižovat.
Pokud Brusel českou kvótu skutečně sníží, budou si domácí firmy muset potřebné emisní povolenky dokoupit za tržní ceny od jiných podniků nebo jiných států.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
