Na problém upozornil lidovecký europoslanec Jan Březina. "Nemá-li se označení slivovice podobně jako nedávno pomazánkové máslo nebo dříve rum stát minulostí, je třeba docílit toho, aby definice slivovice odpovídala definici vyjednané v přístupové smlouvě," cituje server europoslance.
Hlasování o nařízení je naplánováno již na dubnovou schůzi. Březina proto podle svých slov jedná se zpravodajem předlohy. Před samotným hlasováním by se tak mělo jednat o pozměňovacím návrhu, který by slivovici 'zachránil'. "Zpravodaj mě ujistil, že chybějící věta v definici slivovice je nedorozuměním, které je třeba napravit. Zajištění nápravy bohužel nebude jednoduchou záležitostí, neboť bude potřeba získat podporu nadpoloviční většiny poslanců Evropského parlamentu, což je po organizační stránce poměrně obtížný úkol," řekl serveru Březina.
Díky vstřícnosti zpravodaje nařízení Horsta Schnelhardta se podle Březiny snad podaří normu včas změnit a zajistit tak českým a moravským výrobcům, že i nadále budou moci alkohol z ovocného destilátu oficiálně nazývat slivovicí.
Chybu v definici u novely přiznává i ministerstvo zemědělství. "S pozměňovacím návrhem ministerstvo ve spolupráci se Stálým zastoupením ČR v Bruselu vyjádřilo rozhodný nesouhlas," řekl Aktuálně.cz Hugo Roldán z tiskového oddělení ministerstva. "Na posledním jednání zemědělského výboru bylo jednoznačně přislíbeno, že definice se měnit nebude a že se zřejmě ze strany Evropského parlamentu jedná v tomto případě o omyl," dodal Roldán.
Z novely, jak je předložena dnes, totiž vyplývá, že název slivovice by mohl nést jen alkohol, do kterého se v průběhu výroby přidá potravinářský líh. Nápoj vyrobený pouze ze švestkového destilátu bez přídavků by museli výrobci přejmenovat.
"O tomto problému nevíme, ale samozřejmě by nám to způsobilo problémy, protože jako spousta dalších výrobců i my užíváme k výrobě jen ovocný destilát ze švestek," řekla Akutálně.cz ředitelka firmy Starorežná Emilie Hnízdilová.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
