Podniky měly oznámit skutečně vypuštěný objem skleníkových plynů do konce března příslušnému obvodnímu úřadu životního prostředí a Národnímu registru emisních kvót. "S výjimkou jedné společnosti, Lovinit a. s. v konkurzu, tuto povinnost splnili všichni provozovatelé včas," uvedlo v tiskové zprávě ministerstvo.
Podle předběžných informací EK se tak Slovensko přiřadilo k okolním státům. Česká republika skončila loni také s přebytkem emisních kvót. Brusel totiž českým firmám povolil celkem 97 milionů tun oxidu uhličitého, tuzemské průmyslové podniky ale vyprodukovaly jen 84 milionů tun. Podobný vývoj zaznamenalo také Polsko a Maďarsko.
Povolené množství vypuštěných škodlivin se však nepodařilo dodržet všem zemím. Podle dostupných informací přidělené kvóty loni nestačily například Dánsku, Irsku, Itálii, Španělsku a Británii.
Komise emisními povolenkami bojuje proti globálnímu oteplování. Podniky, které chtějí vypustit nadlimitní množství skleníkových plynů, si mohou povolenky dokoupit na evropském trhu.
Evropská komise už navrhla členským státům také kvóty na období mezi roky 2008 až 2012. Slovensko požadovalo 41,3 milionu tun, EK mu však roční objem emisí zredukovala na 30,9 milionu tun. Slovensko proto komisi zažalovalo. Slovenská vláda argumentovala tím, že omezení kvót může ohrozit hospodářský růst země a zvýšit nezaměstnanost. Slovensko neuspělo se žádostí o rozhodnutí v kratším termínu. Bratislava by mohla údajně žalobu stáhnout v případě, pokud by se jí podařilo dohodnout zvýšení kvót na 35 milionů tun ročně.
Podobně jako Slovensko pochodily se žádostí o přidělení kvót i další země. Česko chtělo původně povolenky na zhruba 102 milionů tun emisí, EK však byla ochotná akceptovat jen 86,8 milionu tun. Problém s redukcí kvót ze strany Bruselu proti žádanému množství má například také Polsko. Česká i polská vláda nevyloučily, že budou následovat Slovensko a obrátí se na soud.
Evropská komise zatím posoudila emisní plány 17 států z 27 a vyhověla jen třem - Velké Británii, Francii a Slovinsku. Všechny ostatní země musí svoje plány upravit podle připomínek Bruselu, nebo se v případě nesouhlasu obrátit na soud.
České ministerstvo průmyslu a obchodu v pondělí oznámilo, že našlo ve výpočtu povolenek pro ČR chybu. Výpočet EK podle ministra Martina Římana operoval s nižším odhadem růstu hrubého domácího produktu ČR.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
