Czech Point zjednodušuje komunikaci s úřady

04.05.2007 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


Líbilo by se vám zajít na jediný úřad a po předání potřebných údajů o subjektu získat ověřený výpis z katastru nemovitostí, z obchodního rejstříku, ze živnostenského rejstříku a z rejstříku trestů?

Projekt Czech Point (Český podací ověřovací informační národní terminál) má občanovi nabídnout možnost získat na jednom úřadě maximální množství informací, údajů a služeb, které zajišťuje stát. Hlavním cílem projektu je vytvoření universální podatelny, ověřovacího místa a informačního centra, kde bude možné získat všechna dostupná data z centrálních veřejných i neveřejných registrů spravovaných státem včetně jejich ověření, úředně ověřit dokumenty nebo podpisy na listinách a provést převod písemných dokumentů do elektronické podoby a obráceně, získat informace o postupu probíhajících správních řízení vztahujících se k danému občanovi či mít možnost podat jakékoli podání pro zahájení řízení ve všech věcech, ve kterých veškeré správní orgány rozhodují o právech občana, o právem chráněných zájmech a povinnostech.

Czech Point, který je součástí projektu eStat (efektivní stát 2006-2011), umožní občanovi získat na jednom místě ověřený výpis z katastru nemovitostí, z obchodního rejstříku, ze živnostenského rejstříku, výpis z rejstříku trestů a další opisy a výpisy. Na jednom místě bude moci občan také podat všechny žádosti o rozhodnutí státu nebo ověřit veškeré dokumenty, listiny, podpisy a převést je do ověřené elektronické podoby. "Czech Point je  malý krok pro úřady, velký krok pro občana. Končí doba braní si dovolené na obíhání několik úřadů během několik dnů, končí doba předplácení si míst ve frontách například na výdej výpisu z rejstříku trestů," uvedl Ivan Langer, ministr vnitra a informatiky.

Pro pilotní projekt Czech Point byla připravena částka maximálně do 10 milionů korun. Náklady pro rutinní provoz budou stanoveny na základě vyhodnocení pilotního projektu a podle průběhu schvalování potřebné legislativy.Pilotní provoz projektu Czech Point dne 28. března 2007 na radnici Prahy 13 na Slunečním náměstí slavnostně zahájili předseda vlády ČR Mirek Topolánek, ministr vnitra Ivan Langer a starosta Prahy 13 David Vodrážka. Pilotní fáze projektu poběží tři měsíce a pak bude vyhodnocena. Další pracoviště Czech Point měli být podle plánu do konce dubna zřízeny na 35 úřadech v městech Benešov, Brno, Děčín, Domažlice, Hodonín, Jihlava, Karlovy Vary, Kladno, Kutná Hora, Liberec, Mnichovo Hradiště, Nové Strašecí, Nový Bor, Odry, Ostrava, Pardubice, Písek, Plzeň, Praha 1, Praha 2, Praha 9, Praha 11, Příbram, Rokytnice nad Jizerou, Tábor, Teplice, Třinec, Týnec nad Sázavou, Ústí nad Labem, Velké Meziříčí, Vodňany, Vranovice, Zlín a Žďár nad Sázavou. Dále bude pilotní verze  rozšířena na 205 pověřených obcí a ve finální části budou provozovny Czech Point zřízeny na 1200 obecních úřadech v pověřených obcích, na poštách, v kancelářích Hospodářské komory, v notářských kancelářích a na dalších autorizovaných pracovištích.

Projekt Czech Point je rozdělen do třech fází. První fáze umožní občanovi díky spolupráci státu s Českou poštou a Hospodářskou komorou ČR získat na jednom místě či u speciálního počítače ověřené výpisy z katastrálního úřadu, obchodního a živnostenského rejstříku. Vydávání výpisů z rejstříku trestů umožní novela zákona o informačních systémech ve veřejné správě, která v současné době leží ve sněmovně. V rámci druhé fáze je potřeba, aby parlament schválil zákon o eGovernmentu, který zrovnoprávní elektronický dokument s tištěným. Tato úprava zákona, kterou vypracoval eStat, by znamenala odpadnutí papírování či razítkování a zcela by změnila současnou strukturu kartoték. Třetí fáze vyžaduje přijetí zákona o registrech. Jedná se o vznik čtyř základních databází (osob, práv, subjektů a katastr), které by si potřebná data vyměňovaly elektronicky. Díky tomu by občanům odpadla potřeba někam chodit a vše potřebné by bylo možné vyřizovat přímo z domova prostřednictvím počítače s internetem. Ke správné funkci je však potřeba upravit pravomoci úředníků v jednotlivých registrech, aby nemohli vstupovat do ostatních databází a zároveň se musí zřídit instituce, která by spolupráci registrů koordinovala.

 
Zdroj: eStat.cz, Ministerstvo informatiky ČR

Autor článku

Vladimír Šindelka  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU