Podle evropského komisaře pro spravedlnost Franka Frattiniho je ilegální zaměstnávání migrantů velký problém, a proto je třeba sjednotit způsob, jak se s ním vypořádat. "Evropská unie musí jednat společně," řekl. Trestní postih za zaměstnávání nelegálních přistěhovalců nyní uplatňuje 19 z 27 členských států EU.
EK navrhuje výrazně zvýšit počet kontrol v evropských podnicích. To, zda mají pracovníci řádné pracovní povolení, budou muset prokazovat i malí zaměstnavatelé a dokonce i soukromé osoby, které někoho zaměstnávají.
Zatímco nyní se kontroly týkají přibližně tří procent evropských firem, v příštích letech by se toto číslo mělo zvýšit až na deset procent.
Zaměstnavatelům, kteří vědomě zaměstnají imigranta bez pracovního povolení, hrozí pokuty i další sankce finančního rázu. Mohou být například vyloučeni z procesu zadávání veřejných zakázek a přijít o veškerou podporu z veřejných peněz či evropských fondů.
Ve zvláště závažných případech, kdy zaměstnavatel poruší pravidla opakovaně, zaměstnává více nelegálních pracovníků nebo pracovníkům neposkytne řádné podmínky, včetně přiměřené mzdy, může být potrestán i tvrději. Rozhodnutí, zda takový člověk může skončit i ve vězení, však bude v pravomoci jednotlivých zemí.
Než legislativa vstoupí v platnost, musí ji schválit členské státy a Evropský parlament.
Frattini dnes zároveň navrhl způsob, jak by napříště členské země mohly s pomocí zaměstnanců ze třetích zemích zaplnit mezery na svém pracovním trhu. Už v současnosti mnoho zemí postrádá například pracovníky ve stavebnictví či v zemědělství a kvůli stárnutí populace bude mít Evropa s nedostatkem pracovní síly problémy i v budoucnu.
Země by si samy mohly stanovit, kolik legálních pracovníků potřebují přijmout a mohly jim udělit krátkodobá víza. Po vypršení těchto víz by se tito zaměstnanci zase vrátili do země původu.
V současnosti v EU podle odhadů pracuje pět až sedm milionů ilegálních imigrantů. Každý rok v unii přibude asi 600.000 legálních přistěhovalců a asi 350.000 až 500.000 přistěhovalců nelegálních.
Kvůli nízké porodnosti bude v EU stále ubývat lidí v produktivním věku a v roce 2050 by mohlo chybět až 20 milionů pracovníků.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
