Česká republika patří k devíti zemím EU, kde se těží uhlí. Podle zprávy jsou nicméně doly v ČR, Británii, Polsku a na Slovensku na světovém trhu víceméně konkurenceschopné. Naopak doly v Německu, Španělsku a Maďarsku mají výrobní náklady ve srovnání se světovými cenami uhlí dvojnásobné a jsou závislé na státní pomoci, uvádí zpráva komise, která se přimlouvá za pokračování pomoci podle plánu do roku 2010.
Od roku 2002 platí v EU zvláštní pravidla umožňující členským státům poskytovat státní pomoc svým dolům ve snaze podpořit restrukturalizaci uhelného průmyslu. Tato "uhelná" výjimka ze zákazu státní pomoci v unii sice platí do konce roku 2010, ale komise se měla vyjádřit již nyní k dosavadnímu působení zvláštních pravidel na uhelný průmysl.
Po konzultaci s členskými státy došla k závěru, že na nynějších pravidlech umožňujících státní pomoc není potřeba nic měnit. Ke zprávě by se měl nyní vyjádřit i Evropský parlament a znovu členské země.
"Těžba uhlí snižuje energetickou závislost unie," řekl eurokomisař pro energetiku Andris Piebalgs. "Pokud budou vyvinuty příslušné technologie, může být uhlí zdrojem jen nízkých emisí kysličníku uhličitého."
Bulharsko a Rumunsko měly podle přístupové smlouvy o potřebách státní pomoci pro své doly informovat komisi do konce dubna.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
