"Údaje, které jsme od počátku roku viděli, ukazují, že měnové podmínky by měly být přísnější," řekl viceguvernér. Dodal, že je špatné reagovat na inflaci až tehdy, kdy se začne projevovat ve statistikách.
Niedermayer upozornil, že údaje i poznatky z běžného života signalizují vršení inflačních tlaků. Ty jsou důsledkem silného tempa ekonomického růstu, který v minulých dvou letech dosáhl rekordních 6,1 procenta.
"Poprvé, co jsem v centrální bance, můžeme i na ulicích vidět, co rychle rostoucí ekonomika znamená," řekl. Poukázal například na zvyšující se počet obchodů, které mají ve výkladech nabídky pracovních míst. Niedermayer za rok ukončí druhé šestileté funkční období v ČNB.
Bankovní rada ČNB zasedá 31. května. Finanční trhy předpokládají, že základní sazbu na zasedání zvýší o čtvrtinu procentního bodu na 2,75 procenta.
Minulý týden naznačil možnost brzkého zvýšení úrokových sazeb i další viceguvernér ČNB Miroslav Singer. Člen bankovní rady Mojmír Hampl naopak uvedl, že ČNB by se neměla znepokojovat inflací a vyčkat na další data.
Základní úrok v České republice je nyní 2,5 procenta, a je tak nejnižší z celé Evropské unie. Dva ze šesti členů bankovní rady na zasedání minulý měsíc hlasovali pro zvýšení sazeb.
Niedermayer připustil, že mzdová jednání zatím nenaznačují přehnané skoky v mzdách. Připomněl však, že budování cenových tlaků signalizují dražší pohonné hmoty a nárůst spotřebních výdajů, který se zčásti zrcadlí v inflaci cen domů a bytů.
ČNB předpokládá vzestup meziroční inflace z dubnového sedmiměsíčního maxima 2,5 procenta na 3,5 procenta příští rok v březnu. Banka chce udržet inflaci v rozpětí jednoho procentního bodu na každou stranu od tří procent.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
