Prokurátor dal za pravdu Švédsku ve sporu s lotyšským podnikem Laval, jemuž švédské odbory znemožnily vykonat zakázku, protože odmítl se zaměstnanci uzavřít kolektivní smlouvu podle švédského práva.
Lotyšská firma Laval získala v roce 2004 zakázku na výstavbu školy ve švédském městě Vaxholm. Švédské odbory ale na ní požadovaly, aby se svými lotyšskými zaměstnanci podepsala kolektivní smlouvu podle švédského práva. Laval to odmítl s poukazem na to, že jeho zaměstnanci, kteří pracovali za nižší mzdy, než byly ty určené švédskými odbory, už podepsali kolektivní smlouvu podle lotyšského práva. Švédští odboráři kvůli tomu obsadili staveniště a lotyšská firma zbankrotovala.
"Odbory mohou kolektivními akcemi, které jsou odůvodněné cíli obecného zájmu a přiměřené, nutit poskytovatele služeb z jiného členského státu přistoupit na mzdový tarif stanovený kolektivní smlouvou," uvedl generální advokát ve svém prohlášení.
Rozsudek v případu, který vyvolával velké emoce, by měl vyjasnit některé klíčové nejasnosti týkající se evropského pracovního trhu. Jednou z nich právě je, zda má v případě vyjednávání o minimálních mzdách přednost národní právo, v tomto případě švédské, nebo unijní pravidla o vnitřním trhu.
Spor u Evropského soudního dvora iniciovala lotyšská firma v roce 2005. Konečný rozsudek by měl být znám během několika následujících měsíců.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
